DAF szanuje prywatność użytkowników. Używamy plików cookie do różnych celów, takich jak poprawa funkcjonalności witryny internetowej, zwiększenie komfortu użytkowania witryny, budowanie integracji z mediami społecznościowymi oraz pomoc w działaniach marketingowych w ramach naszej witryny i poza nią. Kontynuując swoją wizytę w naszej witrynie internetowej, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Jeśli jednak chcesz dostosować swoje preferencje dotyczące plików cookie, kliknij „Zmień ustawienia” poniżej. Możesz wycofać swoją zgodę w dowolnym momencie. Aby uzyskać więcej informacji, należy zapoznać się zdokumentem Omówienie plików cookie.
DAF-BIANCA-BRO_0034a-dark

Bianca Weijers Tüss

„Co masz na myśli mówiąc: męska robota? Ja zawsze jestem otoczona przez kobiety”.

Tekst: Bert Roozendaal

zdjęcia: Roozworks en Mitch Weijers

 

Pojazd ciężarowy EcoCombi o długości 25,25 m z kobietą za kierownicą. W Skandynawii to dosyć normalny widok. A teraz mamy co najmniej jednego takiego kierowcę w Holandii. Osoba, która nie ma czasu na zastanawianie się nad etykietą „nietypowa”, którą wystawia się kobietom kierującym ciężarówkami. „Co masz na myśli mówiąc: męska robota? Ja zawsze jestem otoczona przez kobiety”. Wynika to częściowo z faktu, że Bianca Weijers jest kierowcą ciężarówki obsługującym łańcuch dostaw sieci drogerii Kruidvat w imieniu swojej firmy, Cornelissen.

 
 
Bianca-round-01
 

„Mówią, że jeśli kierowcą jest kobieta, to ona w pierwszej kolejności otrzymuje pomoc. Ale czerwona szminka i kręcone blond włosy do niczego mi się nie przydają, gdy przyjeżdżam z moim wózkiem paletowym”, śmieje się Bianca. „W końcu kierownik sklepu, który podpisuje moje pokwitowania, również ma loki i szminkę na ustach!”

 
 

Bianca Weijers Tüss (34 lata), żona Paula, który również kieruje pojazdem ciężarowym, ma dwoje dzieci. „Czasem atmosfera może być dosyć napięta, gdy w rodzinie jest dwóch kierowców” — mówi Bianca. „Ale od dzieciństwa interesowały mnie samochody i brałam też udział w scenie wyścigu w filmie „Szybcy i wściekli” — dla takich momentów się żyje. Miałam Hondę CRX, która kosztowała mnie wtedy fortunę. Jednak dzięki temu samochodowi udało mi się spotkać Paula”.

Mimo że jej ojciec był kierowcą ciężarówki, początkowo Bianca nie miała zamiaru iść w jego ślady. „Zaczęło się od samochodu dostawczego, a potem myślałam, żeby zostać kurierem. Ciężko jednak było z pracą na tym polu, ponieważ wydawało się, jakby wszyscy stwierdzili, że podejmą się pracy kuriera. To właśnie wtedy zrobiłam prawo jazdy na pojazdy ciężarowe i zaczęłam od transportu w przemyśle budowlanym i towarowym. Dołączyłam do Cornelissen osiem lat temu i od tamtej pory jestem ich kierowcą”.

DAF-BIANCA-BRO_0187a
 

„Gdy zaczynam pracę o 5:30 to znaczy, że mogę wtedy dłużej pospać”

Tego dnia Mitch (6 lat), syn Bianki, przyszedł z nią na przejażdżkę i usiadł w swoim własnym foteliku w dużym pojeździe DAF, do którego podłączono dwie przyczepy miejskie typu B-double. „Platforma załadowcza się zablokowała i musiałem nacisnąć przycisk, żeby mama mogła pracować” — powiedział dumnie. „Mitch uwielbia ze mną jeździć. Moja córka Sterre jest jeszcze za mała, żeby do nas dołączyć” — wyjaśnia Bianca. „Razem z mężem pracujemy dla tej samej firmy. Ja przez trzy dni w tygodniu, a Paul pięć. On ma wolne w poniedziałki, więc w te dni korzystam z jego ciężarówki. Jednak oboje pracujemy w piątki i soboty, więc w tym czasie naszymi dziećmi opiekuje się moja mama. Przeciętna rodzina raczej nie funkcjonuje w ten sposób. Często muszę wstać o 2:30 rano, bo moja zmiana zaczyna się zwykle o 3:30. Ale czasami, gdy zaczynam pracę o 5:30, to mogę dłużej pospać”.

Bianca nigdy nie uważała, że jej praca jest zbyt wymagająca. „Kobieta może to robić bez żadnego problemu. Weźmy na przykład moją ciężarówkę DAF: nie trzeba ręcznie zmieniać biegów, łatwo się nim steruje, a fotel jest idealny, nawet dla większych ludzi. I bardzo szybko można się przyzwyczaić do prowadzenia pojazdów EcoCombi. Oczywiście dostanie się pod podany adres dostawy w mieście może być prawdziwym wyzwaniem. Czasem muszę zrobić rozładunek na ulicy. Jeśli samochód zaparkowany jest w obszarze załadunku, zawsze robię zdjęcie tego samochodu, na wypadek, gdyby kierowca zdążył odjechać zanim przyjedzie straż miejska. A jeśli chodzi o rowerzystów, to nigdy nie jest się wystarczająco ostrożnym. Niektórzy z nich wykonują takie manewry wokół ciężarówki, że aż serce staje”.

 
 

„Jeśli myślisz, że wszystko wiesz, to dlaczego sam tego nie zrobisz?”

Bianca największą satysfakcję czerpie z prowadzenia EcoCombi. „To niesamowite uczucie, gdy tak wielki pojazd robi dokładnie to, co chcesz. Oczywiście należy zachować ostrożność podczas poruszania się dookoła ronda lub skręcania z powodu czterech różnych punktów obrotu. Na początku trudne było dla mnie cofanie się do rampy załadunkowej. Podczas nauki jazdy na EcoCombi prowadziłam pojazd z jedną przyczepą. Jest to o wiele łatwiejsze, niż gdy ma się dwie przyczepy miejskie. Przez pierwszy tydzień było naprawdę ciężko. Nawet poważnie rozważałam całkowite poddanie się. „Nigdy nie będę w stanie tego zrobić”, myślałam. Szczególnie dlatego, że tak ogromny pojazd zawsze stanowi duży problem, a ludzi, którzy mogliby spróbować ci wytłumaczyć jak go obsługiwać wcale nie brakuje. Najlepiej nie zawracać sobie głowy tym, jak Twoi koledzy z pracy się na Ciebie patrzą. Bycie kobietą z pewnością nie pomaga w takich momentach. Ale zawsze mówię: „Jeśli myślisz, że wszystko wiesz, to dlaczego sam tego nie zrobisz?”. Po tygodniu to załapałam. Teraz to ja wiem coś, czego oni nie potrafią”. 

A co z ładowaniem i rozładowywaniem? „W firmie Kruidvat zamiast kontenerów rolkowych używa się palet. To duże ułatwienie, ponieważ mam elektryczny wózek paletowy. Nie zużywa się tak szybko. Poleciłabym ten zawód każdej kobiecie. Jeśli szukasz fajnej pracy, która wyróżni Cię na tle innych, zostań kierowcą ciężarówki. Szkoda jednak, że ja się nie mogę się wyróżnić, ponieważ dla Kruidvat pracuje bardzo mało mężczyzn!”.

DAF-BIANCA-BRO_0202a