DAF CF Electric

Pojazdy z napędem elektrycznym

Technologia zerowej emisji zanieczyszczeń w transporcie miejskim

 

Akumulatorowo-elektryczne modele nie wytwarzają gazów spalinowych podczas pracy, dzięki czemu stanowią idealne rozwiązanie dla dystrybucji w mieście. Firma DAF utrzymuje pozycję lidera w tym obszarze, o czym świadczy otrzymanie tytułu Green Truck Logistics Solution 2019 przez model DAF CF Electric.

 
 

Lider w dziedzinie innowacji 

Pojazdy w pełni elektryczne, w skrócie BEV — firma DAF pozostaje liderem na tym rynku. DAF był jednym z pierwszych producentów pojazdów ciężarowych, który rozpoczął testy drogowe u kluczowych klientów, aby uzyskać szerokie i praktyczne doświadczenie w zakresie tej nowej technologii. W międzyczasie ciągnik siodłowy CF Electric jest obecnie dostępny dla klientów w Holandii, Belgii i niemieckiej Nadrenii Północnej-Westfalii. Rozważana jest, w zależności od lokalnej infrastruktury do ładowania akumulatorów oraz możliwości posprzedażnych, sprzedaż w innych częściach Europy.

Model DAF CF Electric to ciągnik siodłowy 4x2, który może być napędzany samą energią elektryczną dzięki technologii E-Power firmy VDL:

  • kluczowym elementem układu napędowego jest silnik elektryczny o mocy 210 kW,
  • model CF Electric jest zasilany akumulatorami litowo-jonowymi o łącznej pojemności 170 kWh,
  • zasięg wynosi około 100 kilometrów.
 
First-DAF-CF-Electric-refuse-collection-truck-delivered-to-ROVA-0
 

Pierwsze elektryczne, 3-osiowe modele śmieciarek CF Electric zostały już stworzone i dołączyły do oferty produktów o „zerowej emisji spalin”, które są wykorzystywane w obszarach miejskich.

 
 

Obiecująca przyszłość 

Władze kilku miast ogłosiły już, że w celu poprawy jakości powietrza będą w ciągu najbliższych kilku będą dopuszczać do centrów jedynie pojazdy bezemisyjne. Zapewnia to w pełni elektrycznym pojazdom ciężarowym bardzo obiecującą przyszłość. Firmy transportowe będą musiały wówczas zainwestować w pojazdy elektryczne, aby nadal mogły obsługiwać obszary miejskie.

DAF-CF-Electric-Refuse-01-v2
 
DAF Trucks at Solutrans Exhibition in Lyon

Wyzwania 

Elektryczny układ napędowy również stwarza szereg wyzwań. Energia elektryczna nie zawsze jest wytwarzana w ekologiczny sposób, sprzęty do ładowania nie są jeszcze stosowane na szeroką skale, a pojemność akumulatorów, które nadal są ciężkie i drogie, jest ograniczona. Jednakże dzięki przemyślanemu planowaniu i częstemu ładowaniu akumulatorów, przebycie 300 kilometrów dziennie jest z całą pewnością realistycznym dystansem w zakresie dystrybucji na terenie miast.

 
 

 

„Planowanie trasy i kierowanie pojazdem elektrycznym wymaga innego podejścia. Trzeba upewnić się, że trasa pasuje do pojazdu, a nie odwrotnie. Aby w pełni wykorzystać potencjał pojazdu, warto zaplanować ładowanie podczas załadunku i rozładunku towarów. Ciężarówka elektryczna może być świetną alternatywą w sektorze dystrybucji miejskiej”.

 

Eveline Manders
Tinie Manders Transport

 

Eveline Manders