
DAF LF Electric
Idealny pojazd do bezemisyjnej dystrybucji
Idealny pojazd do bezemisyjnej dystrybucji
Dzięki łatwemu dostępowi do kabiny, niezrównanej zwrotności i niskiej masie własnej, która zapewnia dużą ładowność, pojazdy DAF LF idealnie nadają się do zastosowań związanych z dystrybucją oraz zastosowań specjalistycznych. LF Electric łączy wszystkie te zalety z zerową emisją spalin i niemal bezgłośną jazdą. Nietrudno zgadnąć, w czym tkwi sekret sukcesu pojazdów DAF LF. Zapewniają one optymalny komfort i wygodę użytkowania kierowcom, którzy muszą często wsiadać i wysiadać z ciężarówki lub mieć możliwość łatwego przekazywania dokumentów przewozowych. Przestronna, a zarazem kompaktowa kabina została zaprojektowana specjalnie do zastosowań miejskich i zapewnia łatwość prowadzenia oraz wygodną pozycję za kierownicą.
Zgodność z napięciem sieciowym
Pojazd LF Electric jest wyposażony w łączony układ ładowania. Umożliwia on ładowanie pokładowe, co oznacza, że można go podłączyć do 3-fazowego zasilania elektrycznego i ładować przez noc — to idealne rozwiązanie, gdy pojazd pod koniec dnia powraca do bazy. Czas naładowania akumulatorów od poziomu 20% do 80% wynosi 6,5 godziny, a od 0% do 100% — 12 godzin.
Zasięg 280 km
19-tonowy pojazd LF Electric jest wyposażony w silnik elektryczny o mocy 260 kW (moc szczytowa 370 kW), który jest zasilany za pomocą akumulatora o pojemności 282 kWh (użyteczna 252 kWh). Takie połączenie zapewnia znakomitą wydajność, a co ważniejsze maksymalny zasięg 280 kilometrów. To wyjątkowy wynik w tej klasie!

Naprawdę szybkie ładowanie
Dostępna jest również opcja szybkiego ładowania. Funkcja ta wymaga zainstalowania w siedzibie klienta ładowarki prądu stałego (650 V DC, 150 kW), która umożliwi naładowanie akumulatorów od 20% do 80% w ciągu jednej godziny, a od 0% do 80% w ciągu zaledwie dwóch godzin. Takie rozwiązanie pozwoli maksymalnie wydłużyć czas pracy pojazdu LF Electric.
Inteligentny układ e-PTO
DAF może wyposażyć ciężarówki LF Electric w układ e-PTO, który w razie potrzeby umożliwi napędzanie wyposażenia dodatkowego i zabudowy. Eliminuje to konieczność stosowania osobnego źródła energii i pozwala korzystać z zasilanych elektrycznie urządzeń chłodniczych oraz urządzeń do zbierania odpadów. Dzięki temu pojazd ciężarowy w ogóle nie emituje CO2.
Wysoka ładowność
LF Electric jest dostępny w wersji z podwoziem pod zabudowę o rozstawie osi 5,3 m lub 5,85 m. Jego masa całkowita wynosi 19 ton, co pozostawia 11,7 tony na zabudowę i ładunek — to wartość wystarczająca dla większości zastosowań w dystrybucji.

DAF LF Electric
Podwozie | Ciężarówka 4×2 pod zabudowę |
---|---|
Masa całkowita pojazdu | 19 ton |
Rozstaw osi | 530/585 cm |
Masa podwozia | 7 300 kg |
Ładowność | 11 700 kg |
Silnik elektryczny | Dana, z magnesami trwałymi |
Moc | 260 kW (znamionowa) / 370 kW (szczytowa) |
Moment obrotowy | 1970 Nm |
Pojemność akumulatora | 282 kWh (użyteczna 254 kWh) |
Zasięg z całkowicie naładowanym akumulatorem | Do 280 km / 175 mil |
Najnowsza technologia akumulatorów
Choć tego nie widać, elektryczne ciężarówki DAF LF są wyposażone w jedną z największych innowacji w dziedzinie elektrycznych samochodów ciężarowych ostatnich lat: akumulator LFP. Skrót LFP pochodzi od nazw substancji chemicznych — litu, żelaza i fosforanów, które stanowią trzy główne składniki tego źródła energii.
DAF Trucks to pierwszy z największych producentów OEM, który — oczywiście po serii długich testów i szeroko zakrojonych badań — zdecydował się zastosować tego typu źródła zasilania w swoich ciężarówkach. W porównaniu z typowymi akumulatorami zawierającymi kobalt i magnez akumulatory LFP mają trzy ogromne zalety: są wyjątkowo bezpieczne, nie zawierają kobaltu i wykorzystują technologię cell-to-pack.
Bez kobaltu
Kobalt jest często uważany za podstawowy surowiec do produkcji akumulatorów, jednak jego zasoby nie są niewyczerpane, a jego wydobycie jest uważane za szkodliwe dla środowiska. To dobry powód, by firma DAF zaczęła szukać alternatywy, która będzie wolna od obu tych wad. Akumulatory LFP spełniają ten wymóg, co czyni z LF Electric ciężarówkę jeszcze bardziej przyjazną dla środowiska.
Cell-to-pack
Akumulatory wykorzystują technologię „cell-to-pack”, co oznacza, że poszczególne ogniwa można układać w stos i nie są wymagane pośrednie moduły buforujące. To istotnie zwiększa gęstość energii na litr i nowe pojazdy LF Electric doskonale to ilustrują — mimo że rozmiar akumulatora pozostał prawie niezmieniony, zasięg trzeciej generacji ciężarówek LF Electric podwoił się w porównaniu z poprzednią generacją i wynosi już nie ponad 100, ale ponad 200 kilometrów na jednym naładowaniu.
Najwyższy poziom bezpieczeństwa
Na koniec jeszcze jedna ważna zaleta. W porównaniu z typowymi akumulatorami opartymi o inne reakcje chemiczne technologia LFP zapewnia stabilność termiczną i chemiczną. Zastosowanie litu, żelaza i fosforanów nie tylko poprawiło odporność akumulatora na przegrzewanie, ale także pozwoliło wyeliminować tzw. niestabilność cieplną — reakcję łańcuchową, która zachodzi wewnątrz akumulatora. Oznacza to, że zastosowanie akumulatorów LFP redukuje do zera ryzyko samozapłonu, czyniąc pojazdy LF Electric jeszcze bezpieczniejszymi.
Partner w biznesie
W zastosowaniach transportowych nie ma lepszego sposobu na uzyskanie zerowej emisji niż zakup elektrycznego pojazdu ciężarowego. Aby umożliwić tworzenie skutecznych rozwiązań, firma DAF opracowała zaawansowane narzędzia do analizy i symulacji tras. Doświadczeni konsultanci ds. sprzedaży DAF używają tych narzędzi, aby na podstawie różnych konfiguracji elektrycznych ciężarówek DAF i specyfikacji urządzeń do ładowania analizować zadania transportowe realizowane przy zerowej emisji spalin. Badają oni alternatywne rozwiązania techniczne, przekazują zrozumiałe informacje na temat efektów ich zastosowania i ustalają, jakie rozwiązanie optymalnie odpowiada wymogom transportu o zerowej emisji. Cały ten proces odbywa się w ścisłej współpracy z naszymi klientami.

Serwis elektrycznego pojazdu ciężarowego
Elektryczny pojazd ciężarowy ma inne wymagania serwisowe niż tradycyjne ciężarówki. Dealer DAF dysponuje najbardziej aktualną wiedzą oraz specjalistami, którzy są w pełni przeszkoleni i certyfikowani w zakresie utrzymania tych ciężarówek w ruchu.