• 20 stycznia 2021
  • Eindhoven
 

Duże miasta wprowadzają obowiązkowe środki mające na celu poprawę widoczności w ciężkich pojazdach

Coraz więcej dużych miast europejskich wprowadza przepisy mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach. Na obszarze Wielkiego Londynu, którego populacja wynosi niemal dziewięć milionów mieszkańców, obowiązują one od października. Pojazdy ciężarowe o masie powyżej 12 ton mogą przemieszczać się po tym obszarze tylko wtedy, gdy ich właściciele posiadają odpowiednie zezwolenie bezpieczeństwa.

 
PLNewsAlert
 

Wprowadzenie brytyjskiego standardu Direct Vision Standard (DVS) nie jest odosobnionym przypadkiem. Od lipca 2022 r. w całej Europie planowane jest stopniowe wprowadzanie systemów monitorowania martwego pola, które będą obowiązkowe. Co to dla Ciebie oznacza?

Na terenie Wielkiego Londynu zezwolenia DVS są już obowiązkowe

Liczby mówią same za siebie: ofiar wypadków drogowych w stolicy Wielkiej Brytanii jest dwa razy więcej niż w pozostałych miastach. W porównaniu z Manchesterem w Londynie wypadkom ulega ponad 33% więcej rowerzystów i pieszych. Powszechnie znanym jest fakt, że połączenie ograniczonego pola widzenia, wąskich ulic i dużej liczby użytkowników dróg może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Z tego powodu władze Wielkiego Londynu wprowadziły system zezwoleń DVS dla pojazdów przewożących ciężkie ładunki (HGV, Heavy Goods Vehicle). Kierowcy ciężarówek nieposiadający tego zezwolenia mogą zostać ukarani wysoką grzywną. Wymóg posiadania zezwolenia dotyczy każdego pojazdu o masie powyżej 12 ton, niezależnie od kraju rejestracji, i obowiązuje przez całą dobę we wszystkie dni tygodnia.    

Środki poprawiające widoczność i systemy bezpieczeństwa

Jakie środki są niezbędne do przemieszczania się pojazdem ciężarowym po obszarze Wielkiego Londynu? To zależy od oceny pojazdu opartej na systemie gwiazdek. Nowe pojazdy ciężarowe DAF z serii LF (16 t i 18 t) są fabrycznie wyposażone w odpowiednie środki poprawiające widoczność i spełniają wymagania niezbędne do uzyskania zezwolenia DVS. Wnioski o wydanie zezwoleń można bezpłatnie składać tutaj.

W przypadku pojazdów ciężarowych DAF CF/XF oraz pojazdów innych marek w ofercie TRP dostępny jest szeroki wachlarz opcji umożliwiających doposażenie ciężarówki w system monitorowania martwego pola. Są to zestawy, które zwiększają bezpieczeństwo szczególnie narażonych użytkowników dróg znajdujących się w martwym polu pojazdu i które zapewniają kierowcy poczucie spokoju. Równie ważne jest spełnienie wymogów niezbędnych, aby ubiegać się o wydanie zezwolenia DVS. 

Najważniejsze cechy zestawów TRP London DVS

  • Układ czujników po stronie pasażera pojazdu ciężarowego
  • System obserwacji strony pasażera pojazdu ciężarowego
  • Przystosowany do otoczenia dźwiękowy system ostrzegawczy (sygnał typu „biały szum”) informujący szczególnie narażonych użytkowników dróg o skręcaniu pojazdu w prawo lub w lewo
  • Naklejki ostrzegawcze z tyłu pojazdu ciężarowego, które zwracają uwagę szczególnie narażonych użytkowników dróg na martwe pole

Do każdego zestawu dołączane są szczegółowe instrukcje montażu i regulacji. Można również skontaktować się z nami, aby upewnić się, że układ czujników i system obserwacji zamontowano i skalibrowano zgodnie z przepisami.

Środki wprowadzane w innych miastach europejskich

Inne miasta są również w trakcie wprowadzania przepisów prawnych i regulacji w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach. W Niemczech oraz w Austrii obecnie zdecydowanie zaleca się stosowanie systemów monitorowania martwego pola. Ponadto od 1 lipca 2020 r. systemy te są obowiązkowe w przypadku nowo rejestrowanych długich pojazdów ciężarowych (LHV, Longer Heavier Vehicle), a przepisy zostaną wkrótce rozszerzone. Od początku bieżącego roku we Francji wymaga się, aby właściciele pojazdów ciężarowych wyposażyli je w trzy naklejki ostrzegawcze wskazujące martwe pola pojazdu innym użytkownikom dróg. Zestawienie odpowiednich części DAF i TRP można znaleźć poniżej.

Niemcy – Asystent Skręcania

UK, Londyn - Direct Vision Standard

Francja - Naklejki ostrzegawcze