DAF szanuje prywatność użytkowników. Używamy plików cookie do różnych celów, takich jak poprawa funkcjonalności witryny internetowej, zwiększenie komfortu użytkowania witryny, budowanie integracji z mediami społecznościowymi oraz pomoc w działaniach marketingowych w ramach naszej witryny i poza nią. Kontynuując swoją wizytę w naszej witrynie internetowej, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Jeśli jednak chcesz dostosować swoje preferencje dotyczące plików cookie, kliknij „Zmień ustawienia” poniżej. Możesz wycofać swoją zgodę w dowolnym momencie. Aby uzyskać więcej informacji, należy zapoznać się zdokumentem Omówienie plików cookie.
DAF XF H2 Innovation Truck

Wodór

Ciekawe, przyszłościowe rozwiązanie

 

Elementem filozofii DAF jest potrzeba zbadania wszystkich dostępnych technologii na drodze do dekarbonizacji transportu drogowego. W połączeniu z akumulatorami elektrycznymi, które znajdują się już w naszej ofercie, oraz pojazdami hybrydowymi, nad którymi obecnie pracujemy, technologia wodorowa może okazać się bardzo ciekawym, przyszłościowym rozwiązaniem.

 
 

Zasilanie pojazdów wodorem

Wodór zdecydowanie stanowi realną opcję w zakresie zasilania pojazdów ciężarowych w perspektywie średnio- i długoterminowej. Właściwie istnieją dwa warianty. W obu przypadkach można osiągnąć stuprocentową redukcję emisji CO2, jeżeli stosowany będzie wodór ekologiczny.

  • ogniwo paliwowe wykorzystujące wodór do wytwarzania energii elektrycznej do zasilania silnika elektrycznego
  • lub wykorzystujące wodór jako paliwo do silnika spalinowego. 

 

Testy technologii ogniw paliwowych

Jeżeli chcemy w przyszłości osiągnąć prawdziwy przełom w dziedzinie technologii wodorowej, konieczne jest podjęcie pierwszych kroków już teraz. I właśnie to robimy. PACCAR, spółka macierzysta DAF, wraz z firmami Toyota i Shell rozpoczęła w porcie w Los Angeles szeroko zakrojone testy pojazdów ciężarowych napędzanych wodorem, wyposażonych w zaawansowane technologie ogniw paliwowych.

 
 

Opracowywanie silnika spalinowego zasilanego wodorem

Podczas gdy firma PACCAR bada technologię ogniw paliwowych, DAF opracowuje silnik spalinowy zasilany wodorem. W porównaniu z ogniwami paliwowymi opartymi na wodorze opcja silnika spalinowego ma bardziej elastyczne możliwości (co eliminuje potrzebę dużego systemu magazynowania energii). Wśród innych zalet należy wymienić mniejsze zapotrzebowanie na chłodzenie i ograniczoną wrażliwość na czystość wodoru.

Wykorzystanie wodoru jako paliwa oznacza, że w wielu obszarach można wykorzystać istniejące sieci dystrybucyjne, prowadzone od źródła zielonej energii elektrycznej do miejsca, w którym jest ona potrzebna. Ponadto nie należy zapominać, że w Europie mamy rozległą wiedzę i duży wpływ na produkcję technologii silników spalinowych. Europejska branża pojazdów ciężarowych często wyrażała zamiar zaprzestania wykorzystywania paliw kopalnych w pojazdach użytkowych do roku 2040. Jednakże dzięki technologii wodorowej silnik spalinowy nadal oferuje ogromny potencjał na przyszłość, zwłaszcza w segmencie ciężkiego transportu długodystansowego.

 

 

‘Truck Innovation Award 2022’

Wraz z wprowadzeniem nowej generacji pojazdów ciężarowych DAF mamy do dyspozycji kompleksową i bardzo energooszczędną platformę do nowych generacji alternatywnych źródeł napędu i układów napędowych. Doskonałym przykładem jest nowy pojazd ciężarowy DAF XF H2 Innovation Truck z silnikiem spalinowym zasilanym wodorem, który otrzymał nagrodę europejską ‘Truck Innovation Award 2022’.

Nagroda Truck Innovation Award jest inicjatywą jury konkursu International Truck of the Year (IToY) i ma na celu wyróżnienie nowych, obiecujących zmian technologicznych, które mogą odegrać kluczową rolę w zrównoważonym rozwoju sektora pojazdów użytkowych.

 

 
 
 

Powiązane informacje