
Wodór
Ciekawe, przyszłościowe rozwiązanie
Elementem filozofii DAF jest potrzeba zbadania wszystkich dostępnych technologii na drodze do dekarbonizacji transportu drogowego. W połączeniu z akumulatorami elektrycznymi, które znajdują się już w naszej ofercie, oraz pojazdami hybrydowymi, nad którymi obecnie pracujemy, technologia wodorowa może okazać się bardzo ciekawym, przyszłościowym rozwiązaniem.
Zasilanie pojazdów wodorem
Wodór zdecydowanie stanowi realną opcję w zakresie zasilania pojazdów ciężarowych w perspektywie średnio- i długoterminowej. Właściwie istnieją dwa warianty. W obu przypadkach można osiągnąć stuprocentową redukcję emisji CO2, jeżeli stosowany będzie wodór ekologiczny.
- ogniwo paliwowe wykorzystujące wodór do wytwarzania energii elektrycznej do zasilania silnika elektrycznego
- lub wykorzystujące wodór jako paliwo do silnika spalinowego.
Testy technologii ogniw paliwowych
Jeżeli chcemy w przyszłości osiągnąć prawdziwy przełom w dziedzinie technologii wodorowej, konieczne jest podjęcie pierwszych kroków już teraz. I właśnie to robimy. PACCAR, spółka macierzysta DAF, wraz z firmami Toyota i Shell rozpoczęła w porcie w Los Angeles szeroko zakrojone testy pojazdów ciężarowych napędzanych wodorem, wyposażonych w zaawansowane technologie ogniw paliwowych.
Opracowywanie silnika spalinowego zasilanego wodorem
Podczas gdy firma PACCAR bada technologię ogniw paliwowych, DAF opracowuje silnik spalinowy zasilany wodorem. W porównaniu z ogniwami paliwowymi opartymi na wodorze opcja silnika spalinowego ma bardziej elastyczne możliwości (co eliminuje potrzebę dużego systemu magazynowania energii). Wśród innych zalet należy wymienić mniejsze zapotrzebowanie na chłodzenie i ograniczoną wrażliwość na czystość wodoru.
Wykorzystanie wodoru jako paliwa oznacza, że w wielu obszarach można wykorzystać istniejące sieci dystrybucyjne, prowadzone od źródła zielonej energii elektrycznej do miejsca, w którym jest ona potrzebna. Ponadto nie należy zapominać, że w Europie mamy rozległą wiedzę i duży wpływ na produkcję technologii silników spalinowych. Europejska branża pojazdów ciężarowych często wyrażała zamiar zaprzestania wykorzystywania paliw kopalnych w pojazdach użytkowych do roku 2040. Jednakże dzięki technologii wodorowej silnik spalinowy nadal oferuje ogromny potencjał na przyszłość, zwłaszcza w segmencie ciężkiego transportu długodystansowego.
‘Truck Innovation Award 2022’
Wraz z wprowadzeniem nowej generacji pojazdów ciężarowych DAF mamy do dyspozycji kompleksową i bardzo energooszczędną platformę do nowych generacji alternatywnych źródeł napędu i układów napędowych. Doskonałym przykładem jest nowy pojazd ciężarowy DAF XF H2 Innovation Truck z silnikiem spalinowym zasilanym wodorem, który otrzymał nagrodę europejską ‘Truck Innovation Award 2022’.
Nagroda Truck Innovation Award jest inicjatywą jury konkursu International Truck of the Year (IToY) i ma na celu wyróżnienie nowych, obiecujących zmian technologicznych, które mogą odegrać kluczową rolę w zrównoważonym rozwoju sektora pojazdów użytkowych.