New-Generation-DAF-XD

Nowy wymiar wydajności

 

Niezrównana wydajność

Pojazdy DAF XD nowej generacji wyznaczają nowe standardy wydajności w segmencie dystrybucji. Ich wyjątkowa wydajność, która przekłada się na najniższą emisję spalin, wynika z aerodynamicznej konstrukcji i znaczących innowacji w układzie napędowym PACCAR MX-11 ze zautomatyzowaną skrzynią biegów TraXon. Korzystne masy pojazdów i nadzwyczajna łatwość serwisowania zwiększają odpowiednio ładowność i czas pracy bez przestojów.

 
 
MX11-engine-detail

Nowy standard wydajności układu napędowego

W pojazdach DAF XD nowej generacji każdy aspekt układu napędowego został zoptymalizowany pod kątem dystrybucji — począwszy od silnika. Silniki PACCAR MX-11 charakteryzują się wieloma innowacjami, które stanowią o ich niezrównanej wydajności.

  • Dostępnych jest pięć wersji, w tym nowe silniki o mocy 220 kW/299 KM i 251 kW/341 KM.
  • Wszystkie wersje mają wielostopniową regulację momentu obrotowego, co zapewnia nawet od 150 Nm większy moment obrotowy na najwyższym biegu.
  • Dają one również możliwość redukcji prędkości przy maksymalnym momencie obrotowym już przy 900 obr./min.

Nowy hamulec silnikowy MX zapewnia do 20% większą siłę hamowania przy niższej prędkości obrotowej. Efektem tego jest wyjątkowa krzywa momentu hamowania, która jest płaska i zmienia się w zakresie od 1100 do 2100 obr./min. Są to parametry porównywalne z najlepszymi silnikami o pojemności 13 l dostępnymi na rynku.

 

Zarządzanie przepływem powietrza

Nowy model DAF XD jest wyposażony w najnowocześniejszy układ dolotowy powietrza. Wlot przedni wykorzystuje powietrze z przodu pojazdu, prowadząc je bezpośrednio najkrótszą drogą do silnika. Takie rozwiązanie zapewnia minimalny wzrost temperatury, niski spadek ciśnienia i wykorzystanie powietrza z siłowników, co gwarantuje maksymalną wydajność.

Układ końcowego oczyszczania spalin

Wyjątkowa, wyprowadzona nad podwozie konstrukcja układu wydechowego pomaga zminimalizować straty ciepła spalin, które opuszczają silnik i docierają do układu końcowego oczyszczania spalin (EAS). Wysokie temperatury spalin gwarantują optymalną wydajność EAS, co przekłada się na najniższe możliwe zużycie paliwa.

Wzorcowy układ chłodzenia

Wszystkie pojazdy DAF nowej generacji optymalnie wykorzystują każdy kilogram powietrza przepływającego przez kratę wlotu powietrza przy minimalnym zaangażowaniu wentylatora. Nowe prowadnice przepływu w kracie oraz zamontowane na kabinie osłony zapewniają doskonałą aerodynamikę pod pokrywą komory silnika. Efektem tego jest najlepsze możliwe chłodzenie pasywne.

 
Fuel-efficiency-XD-gearbox

Zautomatyzowane skrzynie biegów TraXon nowej generacji

Częścią wydajnych układów napędowych modeli DAF XD jest zautomatyzowana skrzynia biegów TraXon najnowszej generacji. Oferuje ona nowe funkcje, takie jak szybkie ruszanie (urge-to-move), które umożliwia precyzyjną kontrolę prędkości manewrowania poprzez zwolnienie pedału hamulca. Funkcja automatycznego wyboru biegu przy ruszaniu pozwala z kolei natychmiast określić ładowność pojazdu na podstawie między innymi ciśnienia w poduszce pneumatycznej i sygnału z naczepy w celu wyboru optymalnego biegu do ruszania.

 

Skrzynia biegów Allison

Firma DAF oferuje w pełni automatyczną skrzynię biegów Allison w połączeniu z silnikiem MX-11 o mocy 220 kW/299 KM lub 251 kW/341 KM — jest to kombinacja przygotowana pod kątem śmieciarek. Skrzynia biegów jest wyposażona w nowy moduł sterowania przekładnią i nowe oprogramowanie, które zapewniają mniejsze tarcie i optymalną wydajność szczytową, co przekłada się na jeszcze większą oszczędność paliwa. Ponadto kierowca odczuwa zalety płynnej zmiany biegów.

 

Inteligentne sterowanie zużyciem paliwa

Nowy model DAF XD ma te same zaawansowane funkcje inteligentnego sterowania zużyciem paliwa co pozostałe pojazdy nowej generacji DAF. Obejmują one tempomat przewidujący (Predictive Cruise Control) najnowszej generacji oraz nowe funkcje EcoRoll, które umożliwiają jazdę z prędkością do 93 km/h pod koniec zjazdu. Zoptymalizowana funkcja EcoRoll zapobiega niepotrzebnemu hamowaniu i związanym z tym stratom energii. Dodatkowo zastosowanie funkcji predykcyjnego ograniczenia prędkości podczas zjazdu ze wzniesienia (Preview Downill Speed Control) w połączeniu z ulepszonym hamulcem silnikowym MX oznacza, że nie ma konieczności używania intardera. Pozwala to zmniejszyć masę pojazdu, a także ograniczyć zużycie paliwa i emisję CO 2. Wszystko to przyczynia się do uzyskania najlepszego możliwego wyniku w ocenie VECTO.

 

Wysokowydajne tylne osie

Tylne osie są wyposażone w szereg rozwiązań zwiększających wydajność. Niższe poziomy oleju i nowe łożyska zębnika ograniczają straty spowodowane tarciem. Hamulce są lżejsze i bardzo wytrzymałe. Zastosowano również lekkie zaciski hamulcowe najnowszej generacji. Uzupełnieniem tych właściwości jest nowa funkcja aktywnego zwalniania zacisków (Active Calliper Release), która zapobiega dalszym stratom wynikającym z tarcia.

Fuel-efficiency-XD-rear-axle
 
 

Niskie masy pojazdów

Aby jeszcze bardziej zoptymalizować zużycie paliwa i ogólną wydajność, przy opracowywaniu pojazdów DAF XD nowej generacji dużo uwagi poświęcono zmniejszeniu masy własnej pojazdu. Osiągnięto to dzięki zastosowaniu lekkiej i wytrzymałej stali do wykonania zabudowy, a także nowych konstrukcji i rozwiązań w zakresie owiewek dachowych, zawieszenia kabiny, przedniego zabezpieczenia przeciwnajazdowego, płyty montażowej siodła oraz m.in. silnika. Efektem tych działań jest korzystna masa własna we wszystkich wersjach.

 
Chassis

Niezwykle przyjazne dla wytwórców zabudów

Duża dostępność przystawek PTO, modułów mocowania zabudowy oraz złączy ułatwia pracę wytwórcom zabudów. Elastyczność w zakresie aranżacji układu elementów podwozia, takich jak EAS, akumulator oraz zbiorniki płynu AdBlue® i zbiorniki paliwa, poszerza jeszcze te możliwości, umożliwiając uzyskanie optymalnej wydajności.

 

Nowy wymiar serwisu

Wraz z wprowadzeniem nowej generacji pojazdów firma DAF rozpoczyna nową erę pod względem łatwości serwisowania.

  • Bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania silnika i układu oczyszczania spalin, modułu ECU pojazdu, centralnej bramki bezpieczeństwa (CSG) i systemu DAF Connect.
  • Udoskonalona diagnostyka pojazdu, która jeszcze bardziej bezpośrednio prowadzi mechaników do pierwotnej przyczyny problemu w tych rzadkich przypadkach, kiedy może on wystąpić.
  • Okresy międzyobsługowe 125 000 km/rok w standardzie.
  • W przypadku transportu długodystansowego dostępna jest opcja wydłużenia przebiegu między wymianami oleju. Pozwala to wydłużyć okresy międzyobsługowe do 200 000 km.
  • Oznacza to roczny okres międzyobsługowy dla wszystkich zastosowań drogowych, co jest rozwiązaniem niespotykanym w branży.
  • Możliwość zawierania ogólnoeuropejskich umów na naprawy i serwisowanie w ramach DAF MultiSupport zapewniająca maksymalną elastyczność i dostępność roboczą pojazdów.
  • „Nawigacja online” w systemie DAF Connect zapewnia dostęp do bieżących informacji o ruchu drogowym, a także stwarza możliwość wysyłania tras z bazy do pojazdu, pozwalając na uzyskanie najwyższej wydajności.