Przepisy
Na drodze do 2025 roku
Zgodnie z zarządzeniem Unii Europejskiej producenci pojazdów ciężarowych są zobowiązani do zmniejszenia emisji CO2 przez pojazdy o 15% do 2025 r. i o 30% do 2030 r. w odniesieniu do wartości z 2019 r. To wielkie wyzwanie.
W ciągu ostatnich 20 lat branża dołożyła ogromnych starań, aby zmniejszyć emisję CO2 średnio o 1% rocznie. Obecnie stajemy w obliczu wyzwania, jakim jest redukcja emisji o 15% w czasie 6 lat — średnio 2,5% rocznie! Z kolei obniżenie emisji o 30%, które jest naszym celem do 2030 r. oznacza średnio 3% redukcji każdego roku od 2025 do 2030! To naprawdę ogromna sprawa.
Nowe przepisy prawne
Jeśli mamy zrealizować cele na rok 2025, będziemy musieli przeanalizować wszystkie dostępne opcje. Jak możemy uzyskać oszczędność paliwa i redukcję emisji CO2? Jak możemy jeszcze bardziej zwiększyć wydajność silników i układów napędowych? Czy opony o niższym oporze toczenia mogą odegrać w tym rolę? Jakie ulepszenia możemy wprowadzić w systemach wspomagających zarówno kierowcę, jak i pojazd, takich jak tempomat przewidujący czy EcoRoll? Ważną rolę w tym zakresie będą również odgrywać nowe przepisy prawne dotyczące wymiarów i masy pojazdów, które pozwalają na projektowanie dłuższych, a tym samym bardziej aerodynamicznych pojazdów ciężarowych.
Cały cykl
Decydującym czynnikiem w realizacji celów Unii Europejskiej jest to, co wydobywa się z układu wydechowego, a nie to, co jest wykorzystywane do wytwarzania wymaganej energii — paliwo albo energia elektryczna. Jednak to podejście ma się zmienić po 2030 roku. Od tego momentu nastąpi przejście od modelu „tank to wheel” (od zbiornika do koła) do modelu „well to wheel” (od źródła do koła). Z tego powodu wzięty będzie pod uwagę cały łańcuch, aby widoczny był pełny obraz sytuacji!
Nowe przepisy europejskie dotyczące mas i wymiarów
Rozmowy na temat nowych przepisów prawnych były długie, ale od 1 września 2020 roku pojazdy ciężarowe z nieco dłuższą kabiną mogą poruszać się po europejskich drogach. Maksymalna dopuszczalna długość przestrzeni ładunkowej nie uległa zmianie, ale producenci mogą teraz wydłużyć swoje kabiny na tyle, aby zapewniały lepszą aerodynamikę i większe pole widzenia.
Cele są jasne: lepsza aerodynamika przynosi korzyści zarówno w zakresie zużycia paliwa, jak i emisji CO₂, a większe pole widzenia poprawia bezpieczeństwo na drogach, zwłaszcza w odniesieniu do szczególnie narażonych użytkowników. Pojazdy ciężarowe DAF nowej generacji jako pierwsze w branży są zgodne z nowymi europejskimi przepisami dotyczącymi mas i wymiarów.
Certyfikat Vecto CO2
Jako lider w dziedzinie wydajności transportu i ochrony środowiska firma DAF wyprzedziła europejskie wymagania prawne, wprowadzając zasadę, że każdy pojazd ciężarowy opuszczający fabrykę musi mieć „certyfikat emisji CO2”.
Od stycznia 2019 r. przepisy europejskie wymagają, aby wszystkie nowo dostarczane ciężkie pojazdy ciężarowe 4x2 i 6x2 Euro 6 o masie co najmniej 16 ton miały certyfikat emisji CO2. Wymóg ten stopniowo rozszerza się na inne konfiguracje pojazdów ciężarowych. Wartości certyfikatu emisji są generowane za pomocą znanego w całej branży, ustandaryzowanego i certyfikowanego narzędzia Vecto. Oznacza to, że jako przewoźnik masz możliwość porównania wartości emisji CO2 dla różnych modeli i marek pojazdów ciężarowych.
Jako fabryka jesteśmy zobowiązani przez prawo unijne do zapewnienia odpowiedniego poziomu emisji CO2 w każdym nowo wyprodukowanym pojeździe ciężarowym. W firmie DAF uważamy jednak, że ważne jest, aby nasi klienci znali tę wartość z wyprzedzeniem, zwłaszcza gdy planują zakup pojazdu. Dzięki naszemu wyjątkowemu narzędziu sprzedażowemu TOPEC dealerzy DAF mogą poinformować klientów o wielkościach emisji CO2 pojazdu przed jego zakupem — zapewnia to maksymalną jasność i przejrzystość sytuacji.