![still-paccar-motor](/-/media/images/daf-trucks/trucks/ngd/still-paccar-motor.jpg?mw=1920&rev=9a9a23eb70f84ce0b068b6c1e9eb256d&hash=D84DAB3A352A24946CF695E1C5311DC1)
Technologia niskoemisyjnych silników wysokoprężnych
Przyszłość silników spalinowych
Dobrze jest zastanowić się nad imponującymi krokami, które podjęto już w celu zmniejszenia emisji spalin z pojazdów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym. Dalsze udoskonalenia technologii, a przede wszystkim pojawienie się nowych generacji paliw wolnych od CO2oznacza, że również niezawodny i wydajny silnik spalinowy nadal ma czystą przyszłość.
Radykalne zmniejszenie emisji NOx i sadzy
Nowoczesne pojazdy ciężarowe z silnikiem wysokoprężnym Euro 6 emitują około 95% mniej tlenków azotu niż pojazdy ciężarowe sprzed 25–30 lat. W tym samym czasie emisję cząstek sadzy zmniejszono o co najmniej 97%. Innymi słowy — jeden pojazd ciężarowy Euro 1 z 1994 roku emituje tyle samo tlenku azotu, co 20 nowoczesnych ciężarówek. Jeśli przyjrzymy się wyłącznie emisji cząstek sadzy, jeden pojazd ciężarowy Euro 1 z 1994 roku można porównać z 35 nowoczesnymi ciężarówkami.
Na ilustracji pokazano, że największym krokiem, jaki można podjąć w krótkim czasie w celu zmniejszenia emisji, jest zastąpienie starszych pojazdów ciężarowych najnowocześniejszymi pojazdami Euro 6.
![Euro 1 6 compared](/-/media/images/daf-corporate-info/sustainability/alternative-fuels-and-drivelines/euro-1-6-compared.png?mw=1200&rev=27aa2ed08dea4c5b95f78356d543e9f1&sc_lang=pl-pl&hash=E7C46D2DB5BD1A44168BC164F411E6F1)
Ważne kroki w ramach redukcji CO2
A co z emisją CO2? Najnowsza generacja pojazdów ciężarowych DAF jest o ponad 25% wydajniejsza niż jej poprzednicy sprzed 20 lat. Mniejsze o ponad 25% zużycie paliwa oznacza, że emisje CO2 zredukowano bezpośrednio o 25%. Możemy spodziewać się dalszych ulepszeń wraz z coraz większą dostępnością nowych rodzajów paliw.
HVO jest już na rynku i może zmniejszyć emisję CO2 nawet o 90%. W nadchodzących latach silnik spalinowy będzie również w stanie pracować na wodorze, co spowoduje całkowite wyeliminowanie emisji CO2 . Patrząc w przyszłość, obok wodoru, na horyzoncie widać więcej paliw, które są w 100% neutralne pod względem CO2 — od produkcji do spalania — i doskonale nadają się do zasilania silnika spalinowego. Przykładem są tzw. odnawialne „syntetyczne paliwa płynne” lub e-paliwa, w których wodór jest wytwarzany za pomocą elektrolizy, przy użyciu ekologicznej energii elektrycznej pochodzącej z energii wiatrowej i słonecznej.
![MX-13_schuin_links_voor](/-/media/images/daf-corporate-info/sustainability/alternative-fuels-and-drivelines/mx-13_schuin_links_voor.jpg?mw=1200&rev=ff6ace4a41fe4415b9a03390d85110da&hash=665B95117C416F17C68D8E64952B733B)