
Technologia niskoemisyjnych silników wysokoprężnych
Nowoczesny silnik spalinowy staje się jeszcze czystszy i bardziej ekonomiczny
Pomimo postępów w zakresie alternatywnych technologii pojazdów, takich jak rozwiązania hybrydowo-elektryczne, w pełni elektryczne i wodorowe, silnik wysokoprężny pozostanie w przyszłości głównym układem napędowym w pojazdach użytkowych. Obecnie żaden inny typ silnika nie jest tak wydajny, ekonomiczny i niezawodny.
Wyższe osiągi silnika wysokoprężnego
Dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii wtrysku paliwa i systemów oczyszczania spalin nowoczesne silniki wysokoprężne są już bardzo „czyste”. W rzeczywistości pomiar emisji spalin z układu wydechowego jest już teraz niemalże niewykonalny i niepotrzebny.
DAF będzie nadal ulepszać i doskonalić silnik wysokoprężny, między innymi w celu osiągnięcia jeszcze większej redukcji emisji szkodliwych substancji. Można również spodziewać się wprowadzenia dodatkowych ulepszeń wynikających opracowania nowych rodzajów paliwa, takich jak hydrorafinowany olej roślinny (HVO) i syntetyczne paliwa płynne.
Znaczne zmniejszenie emisji Nox i sadzy
Warto co jakiś czas zatrzymać się i rozważyć imponujące osiągnięcia z zakresu pojazdów ciężarowych i emisji substancji szkodliwych. W nowoczesnych ciężarówkach wyposażonych w silniki wysokoprężne Euro 6 emisje tlenku azotu są o 95% niższe niż w przypadku podobnych pojazdów sprzed 25–30 lat. W tym okresie emisja cząstek stałych zmniejszyła się jeszcze bardziej — aż 97%.
Innymi słowy:
20 nowoczesnych pojazdów ciężarowych razem emituje taką samą ilość NOx jak jeden pojazd Euro 1 z 1994 roku.
W przypadku emisji cząstek stałych: jeden pojazd ciężarowy Euro 1 z 1994 roku wytwarza taką samą ilość zanieczyszczeń co 35 obecnie produkowanych pojazdów.

A co z emisją CO2?
Najnowsza generacja pojazdów ciężarowych firmy DAF jest o co najmniej 20% bardziej wydajna w porównaniu z ich poprzednikami sprzed 20 lat. W tym przypadku mniejsze o 20% zużycie paliwa przekłada się bezpośrednio na ograniczenie emisji CO2 o 20%.