SAAN FBN wyłamuje się z trendu dzięki używanym ciężarówkom klasy premium
Wyobraź sobie następującą sytuację. Prowadzisz holendersko-rumuńską firmę, która działa sprawnie i osiąga sukces w swojej dziedzinie — transporcie międzynarodowym dla branży rozrywkowej i eventowej. Twoja firma się rozwija, ale nadal jesteś niewielkim graczem w branży zdominowanej przez angielskie firmy transportowe. Następnie pojawia się Covid-19 i wszystko staje w miejscu. Gwiazdy pop nie jeżdżą w trasy po świecie, ciężarówki stoją bezczynnie, nikt nie wie, jak długo
to potrwa, i wszystko jest niepewne.
To dobry moment na zastanowienie się nad przyszłością, a nawet na rozważenie zakończenia działalności. Co dalej? Saan Trucking, firma z siedzibą w holenderskim mieście Diemen, zdecydowała się wyłamać z trendu. Nie tylko postanowiła działać dalej, ale także zdecydowała się postawić na rozwój. Cokolwiek się stanie, pandemia przecież kiedyś się skończy, a popyt na transport ponownie wzrośnie, nawet w sektorze rozrywki. Jak na ironię, w osiągnięciu celów pomógł firmie Brexit.
POWIEW NOWOŚCI
Rogier Lecluse, dyrektor zarządzający Saan FBN, siedzi przy długim stole w całkowicie nowym i urządzonym z wyjątkowym smakiem biurze firmy macierzystej — Koninklijke Saan. Przedsiębiorstwo, będące liderem w dziedzinie transportu specjalnego i relokacji przemysłowych w Holandii, przeprowadziło się tu dopiero tydzień temu i wszystko jest jeszcze trochę nieuporządkowane. Jednak szybko się o tym zapomina, gdy Lecluse zaczyna opowiadać o historii filii Saan FBN.
TABLICE REJESTRACYJNE
„Jedną z konsekwencji Brexitu jest to, że ciężarówki z brytyjskimi tablicami rejestracyjnymi mogą załadować i rozładować towar w UE tylko trzy razy, zanim będą musiały wrócić do Wielkiej Brytanii” — mówi na początek. „To duże utrudnienie dla brytyjskich firm transportowych z branży eventowej. Jeśli jesteś zespołem lub gwiazdą pop i występujesz w dwudziestu miastach w całej UE, nie ma mowy, aby przy tych zasadach udało ci się wszystko skutecznie przetransportować”.
Wśród firm, które musiały zmierzyć się z nowymi przepisami, znalazło się brytyjskie przedsiębiorstwo Fly by Nite (od tej nazwy pochodzi skrót FBN w Saan FBN). „Współpracowaliśmy wcześniej, więc już się znaliśmy” — mówi Lecluse. „Po pandemii brytyjska flota Fly by Nite praktycznie nie była w stanie pracować w UE, podczas gdy zapotrzebowanie na transport w branży eventowej stale rosło. Właśnie dlatego Fly by Nite zarejestrowała 90 ze 180 ciężarówek na irlandzkich tablicach, ale to rozwiązało tylko część problemu. Skłoniło nas to do wejścia w spółkę joint venture i tak powstało Saan FBN. Była to sytuacja korzystna dla obu stron. My mogliśmy się rozwijać, a Fly by Nite kontynuować działalność w Unii Europejskiej”.
Rogier Lecluse
Dyrektor zarządzający Saan FBN
„W naszej branży wszystko opiera się na jednym filarze: to niezawodność, niezawodność i jeszcze raz niezawodność”
NAJGORSZY OKRES
Negocjacje w sprawie wejścia w spółkę joint venture odbywały się w najmroczniejszych dniach pandemii. „To był dziwny czas” — wspomina Lecluse. „Pracowaliśmy nad planami na przyszłość dla branży, która została położona na łopatki i objęta prawnym zakazem działania. Jednak z całą pewnością wiedzieliśmy, że kiedy pandemia się skończy, musimy być gotowi i ruszyć ostro do przodu”.
Okazało się to jednak sporym wyzwaniem. W końcu jak w ciągu kilku miesięcy zdobyć około 30 dodatkowych ciągników (oprócz 20, które firma posiadała już wcześniej), zwłaszcza biorąc pod uwagę długie terminy dostaw, z którymi borykała się cała branża pojazdów ciężarowych? Odpowiedź nadeszła od Truckland, lokalnego dealera Saan. Po co kupować nowe ciężarówki, skoro prawie nowe mogą być równie dobre, a do tego dostępne niemal od ręki?
Musiały to być ciężarówki DAF XF z kabiną Super Space Cab, ponieważ załogi spędzają długie okresy w trasie i komfort jest kluczowym aspektem. Nie mogły to także być modele starsze niż z 2018 roku, musiały dobrze wyglądać, mieć przebieg nie większy niż 350 tys. kilometrów i musiały być białe.
SUKCES
„Chcieliśmy, aby były dosłownie jak nowe, a poza tym mieliśmy kilka dodatkowych wymagań” — mówi Lecluse. Dlatego wszystkie ciężarówki przeszły kurację odświeżającą i zostały wyposażone w nowe opony, leżanki, wytrzymały akumulator, autonomiczny klimatyzator, złącze do ładowania, system śledzenia oraz system kamer. Wyglądały świetnie, choć były białe. Nie jest to najbardziej ekscytujący kolor, prawda? „Zgadza się” — przyznaje”Lecluse. „Ale wybraliśmy go celowo. Jak nietrudno się domyślić, wygląd jest niezwykle ważny w naszej branży, a biel jest dobrym kolorem bazowym do umieszczenia na nim czegoś bardziej przyciągającego uwagę, co zresztą udało nam się zrobić i ciężarówki wyglądają teraz fantastycznie”.
WSPANIAŁE OSIĄGNIĘCIE
Pojazdy Saan FBN przemierzają Europę, stanowiąc podstawę udanych występów zespołów, orkiestr i gwiazd muzyki pop. „W naszej branży wszystko opiera się na jednym filarze” — wyjaśnia Lecluse. „To niezawodność, niezawodność i jeszcze raz niezawodność. Jeśli zawiedziemy, to wykonawca, dla którego pracujemy, także zawiedzie. I my również zawiedziemy tysiące, a nawet dziesiątki tysięcy fanów. Jeśli chcesz być niezawodnym partnerem, musisz mieć niezawodne narzędzia. Te ciężarówki mają przed sobą lata pracy. Wspólnie udało nam się osiągnąć coś wspaniałego. Te prawie nowe pojazdy XF były idealnym wyborem dla nas, a przy okazji także dla załogi. Oczywiście, było trochę niepewności i ryzyka, ale mieliśmy przekonanie, że w końcu wszystko dobrze się ułoży.