Kenworth T680

Wodór

Długofalowe rozwiązanie w zakresie zasilania pojazdów ciężarowych

 

Oprócz opracowywania pojazdów z napędem elektrycznym, hybrydowych z silnikiem elektrycznym i oferowania rozwiązań w zakresie paliw alternatywnych, firma DAF bierze pod uwagę wodór jako jeden z wariantów na drodze do jeszcze bardziej ekologicznego i zrównoważonego transportu drogowego. 

 
 

Zasilanie pojazdów wodorem

Wodór z pewnością jest długofalowym rozwiązaniem w zakresie zasilania pojazdów ciężarowych. Istnieją dwie różne możliwości jego zastosowania:

  • ogniwo paliwowe wykorzystujące wodór do wytwarzania energii elektrycznej do zasilania silnika elektrycznego
  • lub wykorzystujące wodór jako paliwo do silnika spalinowego. 

W obu przypadkach możliwe jest zmniejszenie emisji CO2 o 100% przy zastosowaniu „zielonego” wodoru.


Testy wstępne

Spółka macierzysta firmy DAF, PACCAR, bada wraz z markami Toyota i Shell różne możliwości w zakresie technologii związanych z wodorem. Pierwsze ciężarówki napędzane wodorem przetestowano już w porcie w Los Angeles. Wyniki tych testów zostaną udostępnione firmie DAF, dzięki czemu będziemy mogli rozpocząć własną serię eksperymentów z wykorzystaniem tej technologii w Europie. W celu osiągnięcia w przyszłości prawdziwego przełomu w technologii tego typu konieczne jest podjęcie pierwszych kroków już teraz. Właśnie to robimy.

 
 

Obecne problemy

Chociaż plany te są perspektywiczne, technologia układu napędowego dla ciężarówek napędzanych wodorem nadal znajduje się w fazie eksperymentalnej, a co za tym idzie, jest bardzo kosztowna. Ponadto wodór jest dostępny tylko w ograniczonych ilościach i musi być sprężany pod bardzo wysokim ciśnieniem (700 bar) w bardzo niskich temperaturach (-253 stopnie Celsjusza). Obecnie nie istnieje również żadna infrastruktura dystrybucyjna. Zgodnie z danymi, którymi dysponuje DAF, minie 5–10 lat, zanim wodór będzie można wykorzystywać na szeroką skalę.

 


Wodór „szary” i „zielony”

Istnieją różne sposoby wytwarzania wodoru. Jednym z nich jest proces rozbicia paliw kopalnych, w którym otrzymuje się CO2 i wodór. Te typ wodoru nazywany jest „szarym”, ponieważ jest wytwarzany z paliw kopalnych. Innym bardziej ekologicznym sposobem wytwarzania wodoru jest elektroliza. W tym procesie prąd elektryczny przepływa przez wodę i wytwarza tlen oraz czysty „zielony” wodór. Niestety tylko 10% bieżącej produkcji wodoru odbywa się poprzez elektrolizę. Większość wodoru jest obecnie wytwarzana z węgla i gazu ziemnego przy użyciu środków chemicznych, a w konsekwencji poziom emisji CO2 jest wyższy.