Nowy DAF CF i XF — Pure Excellence
Firma DAF przedstawia nową generację samochodów ciężarowych CF i XF, które wyznaczają nowy standard w zakresie wydajności transportu i komfortu kierowcy. Innowacje związane z silnikiem i układem napędowym oraz optymalizacja aerodynamiczna przekładają się na niższe o 7% zużycie paliwa. Wydajność może zostać zwiększona w jeszcze większym stopniu dzięki nowemu systemowi zarządzania flotą DAF Connect. Nową generację CF i XF cechuje również zwiększona ładowność oraz poprawiony design kabiny wewnątrz i na zewnątrz, co zapewnia najwyższy możliwy komfort kierowcy i atrakcyjny wygląd. Te doskonałe nowe samochody ciężarowe zapewniają klientom DAF najniższe koszty operacyjne i najdłuższy okres eksploatacji bez przestojów.
„Opierając się na doskonałej reputacji w zakresie oszczędności paliwa, niezawodności i komforcie kierowcy, jaką zyskała w Europie i poza nią obecna rodzina pojazdów DAF Euro 6, firma DAF opracowała nową generację samochodów ciężarowych CF i XF zapewniających klientowi i kierowcy najlepsze z możliwych rozwiązań”, powiedział Preston Feight, Prezes firmy DAF Trucks. „Również dzięki wiodącym w branży usługom i niezwykle profesjonalnej organizacji dealerów, nowe samochody ciężarowe CF i XF – wprowadzane do produkcji latem 2017 roku – uosabiają zachwyt właściciela i marzenie kierowcy”.
Nowe modele CF i XF: zachwyt właściciela
Niższe o 7% zużycie paliwa
- Innowacje w silnikach PACCAR MX-11 i MX-13
- Nowa wydajna zautomatyzowana skrzynia biegów TraXon
- Nowe doskonałe osie tylne o szybszych przełożeniach
- Zaawansowane funkcje oprogramowania układu napędowego-
- Optymalizacja aerodynamiczna
Nowy hamulec silnikowy Paccar Engine Brake
Niższa o 100 kilogramów masa własna zwiększająca ładowność
- Nowy kompaktowy układ oczyszczania spalin
Maksymalny czas pracy bez przestojów<
- Okresy międzyobsługowe do 200 000 km
- Konstrukcja niezwykle przyjazna dla wytwórców zabudów
System zarządzania flotą DAF Connect zapewniający najwyższą wydajność transportu
Niższe zużycie paliwa wraz z większą mocą i momentem obrotowym przy niższych obrotach silnika.
Wiodąca w swojej klasie wydajność w zużyciu paliwa jest, między innymi, wynikiem w pełni zintegrowanego i innowacyjnego układu napędowego, który zapewnia optymalną interakcję między silnikiem, układem oczyszczania spalin, skrzynią biegów i tylnymi osiami. Zaawansowany proces wdrażania innowacji pozwolił na uzyskanie najwyższej wydajności z każdej kropli paliwa w celu osiągnięcia najniższych kosztów kilometra, co jest całkowicie zgodne z filozofią wydajności transportu DAF Transport Efficiency.
Układ zasysania powietrza w silnikach PACCAR MX ponownie został usprawniony dzięki zastosowaniu nowej i jeszcze wydajniejszej turbosprężarki, nowego układu EGR oraz nowej konstrukcji napędu zaworów. Sprawność termiczna została zwiększona dzięki nowym tłokom, wtryskiwaczom i fazom wtrysku paliwa oraz wyższemu stopniowi sprężania.
Aby osiągnąć najniższe zużycie paliwa, zastosowano nowe, bardzo wydajne pompy cieczy chłodzącej, wspomagania układu kierowniczego oraz oleju o zmiennej prędkości, co pozwoliło uzyskać najwyższą sprawność mechaniczną.
Głównym celem założonym podczas opracowywania nowych układów przeniesienia napędu było ograniczenie obrotów silnika w celu uzyskania najwyższej w swojej klasie oszczędności paliwa. Aby umożliwić obniżenie obrotów, znacząco zwiększono maksymalny moment obrotowy silników PACCAR MX-11 i MX-13, który jest teraz dostępny już przy 900 obr./min. Jednostką o najwyższych osiągach jest dysponujący mocą 390 kW/530 KM silnik PACCAR MX-13, który gwarantuje 2600 Nm już przy 1000 obr./min.
Wysokowydajna konstrukcja osi tylnej
Konstrukcja osi tylnej została usprawniona w jeszcze większym stopniu, a w zależności od specyfikacji układu napędowego uzyskano przełożenia 2.05:1 pozwalające na jazdę z prędkością 85 km/h przy zaledwie 1000–1040 obr./min. Nowa generacja układów różnicowych osi tylnej ma całkowicie przeprojektowane koło talerzowe i wałek atakujący, co przekłada się na najwyższą trwałość i wydajność przy ekstremalnie niskim poziomie hałasu. Przyczynia się do tego nowa metoda produkcyjna, oparta na zastosowaniu nowoczesnego procesu szlifowania.
Zastosowanie olejów o niskiej lepkości i obniżenie poziomu oleju w osiach tylnych jeszcze bardziej zmniejszyło zużycie paliwa, podobnie jak koła zębate i łożyska o niskim współczynniku tarcia.
Wydajna skrzynia biegów TraXon w standardzie
Najnowsza generacja zautomatyzowanych skrzyń biegów TraXon jest oferowana w standardzie w nowych CF i XF, przy czym układ 12 biegów jest standardowy, a 16 biegów – proponowany jako opcja. Mniejsze straty przy tarciu, jeszcze szybsze przełączanie biegów oraz lepsze wykorzystanie funkcji EcoRoll pozwalają osiągnąć jak największe oszczędności paliwa, a cicha i płynna praca oraz precyzyjne działanie sprzęgła zapewniają komfort kierowcy. Zwiększona rozpiętość przełożeń zapewnia doskonałą manewrowość, nawet przy zastosowaniu szybszych układów przeniesienia napędu.
Zaawansowane funkcje oprogramowania układu napędowego
Nowe modele CF i XF wyposażono w całkowicie nową architekturę elektryczną i elektroniczną. Wprowadza ona nowy układ sterowania pojazdem zintegrowany z układem przeniesienia napędu, wyposażony w rozszerzone funkcje EcoRoll i tempomatu, takie jak tempomat dynamiczny. Ta nowa funkcja dostosowuje charakterystykę tempomatu do różnych warunków jazdy. Dzięki dalszej integracji przewidującego tempomatu PCC i EcoRoll, podczas jazdy pod górę PCC może teraz uruchomić układ EcoRoll we wcześniejszej fazie, kiedy obie technologie wyliczą, że masa pojazdu i jego prędkość są wystarczające, aby pokonać szczyt wzniesienia (na biegu jałowym) w ramach ustawionego zakresu prędkości pojazdu.
Wydajność wiodącego w branży hamulca silnikowego PACCAR Engine Brake
Oprócz parametrów silnika zwiększono również wydajność hamulca silnikowego PACCAR Engine Brake. Maksymalna moc hamulca w silniku PACCAR MX-11 wzrosła z 320 aż do 340 kW. Jeszcze większe wrażenie robi wzrost siły hamowania między 1000 a 1500 obr./min, wynoszący 20%. Maksymalna moc hamulca w silniku MX-13 wynosi co najmniej 360 kW, a w istotnym zakresie 1200–1500 obr./min siła hamowania wzrosła nawet o 30%. W związku z dostępnością doskonałej siły hamowania przy niskich obrotach, wymagana jest również rzadsza redukcja biegów, a komfort kierowcy dodatkowo wzrasta dzięki doskonałej wydajności hamulca silnikowego PACCAR Engine Brake.
Optymalizacja aerodynamiki
Aby osiągnąć najniższe możliwe zużycie paliwa, poprawiono aerodynamikę pojazdu między innymi dzięki nowej osłonie przeciwsłonecznej dla modeli CF i XF. Dodatkowo nowy XF wyposażono w przedłużenia krawędzi nadkola i prowadnice przepływu powietrza za przednim grilem w celu uzyskania optymalnych własności aerodynamicznych wokół pojazdu, włącznie z komorą silnika. Nowe rozwiązania w przednim grilu redukują opór czołowy, a nowe wypełnienia szczelin między kabiną a panelem reflektorów głównych pozwalają uzyskać najlepszą możliwą aerodynamikę.
Niższa o 100 kilogramów masa własna zwiększająca ładowność
W nowych modelach CF i XF firma DAF opracowała całkowicie nowy, kompaktowy układ oczyszczania spalin (EAS), który pozwolił uzyskać większą ilość miejsca dostępnego w podwoziu dla, między innymi, większych zbiorników paliwa, sprężarek, skrzynek narzędziowych czy podpór dźwigu.
Zaawansowana technologia substratu pozwala obniżyć gabaryty układu EAS o 40%. Osiągnięto to bez kompromisów w zakresie ciśnienia wstecznego, okresów między usuwaniem popiołu czy wydajnością katalizatora DeNOx. W istocie kompaktowa konstrukcja rozgrzewa się szybciej, co pozwala na szybsze osiągnięcie właściwych parametrów pracy silnika i częstsze korzystanie z najwydajniejszej mapy sterowania silnikiem, co obniża zużycie paliwa.
Kompaktowe rozmiary układu EAS oznaczają również, że w przypadku specjalistycznych zastosowań podwozi konwerter katalityczny DeNOx i filtr cząstek stałych DPF nie muszą być już rozdzielane, co podnosi ogólną wydajność układu.
Kolejną zaletą nowego, kompaktowego układu EAS jest mniejsza o ok. 50 kg masa. Dzięki dodatkowym zabiegom, takim jak optymalizacja masy silnika i podwozia, masy własne nowych modeli CF i XF zostały obniżone łącznie o 100 kilogramów, co bezpośrednio przekłada się na większą o 100 kg ładowność.
Maksymalny czas pracy bez przestojów
Okresy międzyobsługowe w nowych modelach DAF CF i XF mogą zostać wydłużone ze 150 000 do 200 000 kilometrów. Pomimo niedużych rozmiarów nowego układu EAS, jego możliwości nadal nie mają sobie równych, co pozwoliło wydłużyć okresy usuwania popiołu do 500 000 kilometrów, dzięki czemu czas pracy bez przestojów jest wydłużony do maksimum.
Udoskonalona Metoda mocowania zabudowy BAM pozwala na najkrótszy czas opracowania zabudowy, ponieważ nowa konstrukcja tylnej części ramy umożliwia łatwe i szybkie zamocowanie np. windy załadunkowej oraz dzięki specjalnym płaskownikom szybki montaż zabudów typu furgon czy dźwigów.
System zarządzania flotą DAF Connect
Dostępny opcjonalnie, innowacyjny system zarządzania flotą DAF Connect dostarcza firmom transportowym dane o wydajności pojazdów i kierowców w czasie rzeczywistym. Informacje o lokalizacji pojazdów, zużyciu paliwa, przebiegach, poziomie wykorzystania floty oraz czasach przestojów są czytelnie prezentowane na dostępnym on-line pulpicie, który można dostosować indywidualnie do potrzeb i wymagań klienta.
Przyjazny dla użytkownika pulpit można skonfigurować w taki sposób, aby prezentowane były wyczerpujące raporty o zużyciu paliwa z bieżącymi i historycznymi danymi oraz możliwością porównania poszczególnych pojazdów i kierowców floty. Funkcja Live Fleet View dostarcza wszystkich niezbędnych informacji dotyczących lokalizacji pojazdów floty, aby umożliwić optymalne planowanie obejmujące pokonywane odległości, trasy oraz czas jazdy danego pojazdu i kierowcy. Klient może samodzielnie definiować sygnały alarmowe w przypadku wystąpienia odchyleń od żądanej prędkości, trasy, lokalizacji czy zużycia paliwa, co natychmiastowo poprawia wydajność floty.
System DAF Connect umożliwia optymalizację dostępności pojazdów, obniżenie kosztów eksploatacji i poprawę wydajności logistycznej. DAF Connect pozwala również firmie transportowej na bardziej efektywne planowanie obsług serwisowych oraz pozwala wykorzystać porady DAF.
Nowe CF i XF: marzenie kierowców
Nowe modele CF i XF wyznaczają standard w zakresie komfortu kierowcy dzięki znakomitemu dostępowi do kabiny, doskonałej aranżacji wnętrza (kabina XF Super Space Cab pozostaje najbardziej przestronną kabiną na rynku dzięki łącznej pojemności ponad 12,6 m3) oraz wielu innowacjom zwiększającym poziom komfortu, przyjazność dla użytkownika, atrakcyjność oraz bezpieczeństwo.
-
Nowe wykończenie wnętrza
-
Nowy układ sterowania temperaturą i klimatyzacją (HVAC)
-
Nowa linia Exclusive Line
-
Zmodernizowany panel przyrządów i układ deski rozdzielczej
-
Przełączniki według preferencji kierowcy w układzie plug and play
Od momentu wejścia do kabiny w nowych modelach DAF CF i XF widać najwyższy poziom jakości i komfortu kierowcy. Nowe, ciepłe i modne kolory deski rozdzielczej, foteli, zasłon, materacy oraz bocznych i tylnych ścian tworzą przyjemne dla oka wnętrze, w którym każdy kierowca poczuje się luksusowo. W modelu XF zastosowano nowe elementy dekoracyjne w kolorze piano black na desce rozdzielczej i tylnej ścianie, które zapewniają dodatkowe wrażenia estetyczne.
Nowy układ sterowania temperaturą i klimatyzacją
Nowe modele DAF CF i XF wyposażono w całkowicie nowy układ sterowania temperaturą i klimatyzacją (HVAC), który jest bardzo prosty w obsłudze. Zapewnia to również największą oszczędność paliwa, ponieważ inteligentny układ klimatyzacji zużywa mniej energii dzięki chłodzeniu powietrza tylko do takiego poziomu, jaki jest wymagany do osiągnięcia zadanej temperatury, zamiast mieszania maksymalnie zimnego i gorącego powietrza. Inteligentne sterowanie parownikiem również zapobiega zbędnemu schładzaniu powietrza. Do ogrzewania kabiny podczas przerw i w nocy w pełni zautomatyzowany układ HVAC korzysta z ciepła szczątkowego z silnika, co przyczynia się do niższego zużycia paliwa. W celu uzyskania najwyższego komfortu kierowcy nowe układy sterowania temperaturą i klimatyzacją mogą być również używane z wykorzystaniem nowego tylnego panelu ściennego z nowym wyświetlaczem temperatury.
Nowa linia Exclusive Line
Wyrazem najwyższego luksusu i komfortu jest nowa linia Exclusive Line, dostępna w nowych modelach CF i XF. Nowoczesną linię Exclusive Line cechuje deska rozdzielcza, panele drzwi (XF) i skórzane fotele w kolorze koniakowym, jak również stylowe, jasne kratki nawiewu powietrza. Skórzane koło kierownicy jest również oferowane w standardzie w luksusowych wersjach CF i XF.
Rozbudowane informacje dla kierowcy i przyjazność dla użytkownika
Panel wskaźników został przeprojektowany – zastosowano nową czcionkę zapewniającą bardziej nowoczesny i atrakcyjny wygląd oraz lepszą czytelność. Funkcje panelu informacyjnego kierowcy zostały również rozbudowane i obejmują dane z tachografu wskazujące kierowcy pozostały czas jazdy i czas odpoczynku.
Przyczynia się to do zwiększenia komfortu i wydajności, podobnie jak konfigurowane przez kierowcę przełączniki (MUX), które umożliwiają ustawianie przełączników na desce rozdzielczej zgodnie z preferencjami. Przełączniki MUX umożliwiają również optymalne pozycjonowanie dodatkowych funkcji związanych z pracą zabudowy lub komponentów takich jak agregaty czy żurawie.
Kierowcy skorzystają również z nowego oświetlenia wnętrza, umieszczonego w środkowej części deski rozdzielczej, przy czym duży, chowany stolik DAF i niezrównana przestrzeń kabiny pozostają niezmienione. Nowy przełącznik oświetlenia wnętrza wyróżnia się przyjaznością dla użytkownika dzięki możliwości przyciemniania do jazdy nocnej lub odpoczynku. Wszystkie funkcje związane z prędkością (w tym tempomat, przewidujący tempomat PCC i tempomat adaptacyjny ACC) są teraz perfekcyjnie i w sposób logiczny pogrupowane po prawej stronie koła kierownicy, tworząc doskonały interfejs człowiek-maszyna.
Świetny wygląd
Mówiąc o wielu innowacjach produktowych w nowych modelach CF i XF, należy wspomnieć o wzbogaceniu przez firmę DAF pojazdu na zewnątrz z użyciem subtelnych i stylowych elementów, takich jak panel z logiem na progu, który zachęca kierowcę do wejścia do luksusowego wnętrza (XF). Nowy panel przedni DAF z przeprojektowanym logo DAF został wyposażony w chromowane litery, które symbolizują wysoką jakość pojazdu. Akcenty na zderzaku i osłonie przeciwsłonecznej nadają pojazdowi luksusowy wygląd, podobnie jak dekoracyjne pasy na grilu i jego nowa siatka w przypadku modelu XF.
Rozpoczęcie produkcji
Nowe modele CF i XF wejdą do produkcji latem 2017 roku jako ciągniki (FT) i podwozia (FA) 4x2 FT, ciągniki 6x2 FTG z kierowaną osią pchaną oraz nowym lekkim zawieszeniem (-29 kg) i FTP z osią pchaną wyposażoną w koła 18”, jak również jako podwozie 6x2 z pojedynczą osią wleczoną (FAR). Pozostałe konfiguracje zostaną udostępnione jesienią.
„Sprawiliśmy, że najlepsze na rynku samochody ciężarowe stały się jeszcze lepsze”, skomentował Preston Feight, Prezes DAF Trucks. Dodał też: „Nowe modele CF i XF w jeszcze większym stopniu cechuje doskonała niezawodność, oszczędność paliwa i komfort kierowcy w porównaniu z obecnymi konstrukcjami. W ramach naszej filozofii wydajności transportu DAF Transport Efficiency po raz kolejny zrobiliśmy duży krok ku dalszemu zwiększeniu wydajności pojazdów przez zapewnienie najniższych kosztów operacyjnych i najdłuższego okresu eksploatacji dla naszych klientów. Nowe modele CF i XF to wcielenie doskonałości”.
Powiązane multimedia
Kontakty dla prasy
Czy jesteś dziennikarzem? Skontaktuj się z nami, aby uzyskać więcej informacji na temat firmy, naszych produktów i usług oraz innych spraw.
Rutger Kerstiens
Corporate Communications Department
Tel.:+31 (0)40 214 4191
E-mail:rutger.kerstiens@daftrucks.com