Innowacyjny DAF CF Electric zdobywa nagrodę „Zielonej ciężarówki”
Elektryczna ciężarówka DAF CF otrzymała nagrodę Zielonej Ciężarówki jako rozwiązanie logistyczne roku 2019. W przeddzień otwarcia targów Logistyki Transportu w Monachium (Niemcy) wiodące czasopisma branżowe „VerkehrsRundschau” i „TRUCKER” uhonorowały także sieć logistyczną Contargo zajmującą się śródlądowym transportem kontenerowym za wprowadzenie pierwszych ciężarówek elektrycznych DAF CF do użytkowania w działalności operacyjnej w Niemczech. Te w pełni elektryczne pojazdy przechodzące testy terenowe odbierają i dostarczają kontenery do portu śródlądowego w niemieckim Duisburgu. Prestiżowa nagroda „Zielona Ciężarówka - Rozwiązanie Logistyczne Roku” przyznawana jest za wprowadzanie obiecujących rozwiązań technicznych w zakresie innowacyjnej i zrównoważonej logistyki w Europie.
Dwie w pełni elektryczne ciężarówki DAF dla Contargo - spółki zależnej grupy Rhenus – są częścią prowadzonych w Europie szeroko zakrojonych testów terenowych wielu ciężarówek, a zarazem pierwszymi pojazdami CF Electric wprowadzonymi do użytkowania w Niemczech. DAF CF Electric to w pełni elektryczny ciągnik 4x2 w klasie do 37 ton opracowany do zastosowań miejskich, gdzie normą są ciągniki jedno- lub dwuosiowe. Pojazd jest oparty na nadwoziu DAF CF i ma w pełni elektryczny napęd w technologii VDL's E-Power Technology. Sercem tego inteligentnego układu napędowego jest silnik elektryczny o mocy 210 kW zasilany akumulatorem litowo-jonowym o całkowitej pojemności 170 kWh. CF Electric ma zasięg do 100 km, w zależności od ładunku, dzięki czemu nadaje się do zeroemisyjnego transportu wielkogabarytowego na obszarach miejskich. Akumulatory mają funkcję półgodzinnego szybkiego ładowania, natomiast pełne ładowanie trwa zaledwie półtorej godziny.
Koncepcja warta nagrody
„Przyznając nagrodę „Zielonej Cięzarówki” zwracamy uwagę na przekonującą koncepcję o udowodnionym praktycznym zastosowaniu”, wyjaśnia Gerhard Grünig, redaktor naczelny magazynów VerkehrsRundschau i TRUCKER. „Jury jest pod wrażeniem faktu, że firma Contargo nie poprzestała na wprowadzeniu do użytkowania dwóch pojazdów DAF CF Electric, żeby poprawić swój profil medialny, ale poświęciła około dwóch lat na przygotowania i bardzo precyzyjne analizy, czy pojazdy elektryczne w klasie do 44 ton metrycznych brutto mają rację bytu z ekonomicznego punktu widzenia.”
Bezproblemowe zaspokojenie potrzeb rynku
Richard Zink, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży oraz członek zarządu DAF Trucks Board, dodaje: „Ciężarówki elektryczne będą w przyszłości częścią życia miejskiego w Europie. Gromadzone przez nas dane o technologii napędu w pełni elektrycznego i jej zastosowaniu w działalności operacyjnej przez wiodące podmioty, takie jak Contargo, zostaną uwzględnione w specyfikacji modeli, które ostatecznie trafią do produkcji, zapewniając, że pojazdy te bezproblemowo zaspokoją potrzeby rynku.”
Contargo dąży do całkowitej eliminacji emisji dwutlenku węgla do 2050 r.
Podejście to potwierdził Sascha Hähnke, dyrektor zarządzający Rhenus Trucking. „Wraz z Contargo chcemy podążać w innowacyjnym kierunku, którego nie obrał jeszcze żaden inny z dostawców usług logistycznych. Ciężarówki elektryczne stanowią część pierwszej floty ciężarówek akumulatorowych w Niemczech. W ten sposób wysyłamy w różnych kierunkach komunikat, że ta technologia ma przyszłość”, powiedział Hähnke. Prezes Rhenus, Michael Viefers, dodaje: „Firma Rhenus bardzo chętnie testuje nowe technologie, które umożliwią nam świadczenie usług logistycznych przy oszczędnym gospodarowaniu zasobami. Wymaga to otwartości na nowe technologie i dalszego doskonalenia naszej floty pod względem zrównoważenia, z korzyścią dla naszych klientów.”
„Możliwość redukcji emisji CO2 o prawie 90%”
Podczas wyboru zwycięzcy konieczne były zweryfikowane dane liczbowe. Zgodnie z tymi obliczeniami użycie DAF CF Electric pozwala zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o co najmniej 38% nawet wtedy, gdy energia elektryczna pozyskiwana jest z tradycyjnej kombinacji energii odnawialnej i nieodnawialnej. „Contargo planuje przejść na zieloną energię we wszystkich terminalach, których używa”, dodaje Jan Burgdorf, szef testów i technologii w VerkehrsRundschau i TRUCKER. „W efekcie możliwe będzie obniżenie emisji CO2 na wszystkich etapach łańcucha paliwowego o prawie 90%.”
DAF CF 450 również na podium „Zielonej Ciężarówki”
Obok DAF CF Electric na nagrodę „Zielonej Ciężarówki 2019” otrzymał także model DAF CF 450. Uzyskując zużycie paliwa na poziomie zaledwie 23,39 l/100 km na trasie testowej magazynu Trucker, CF 450 pokazuje, że DAF nie przestaje dbać o to, by jej silniki wysokoprężne dla transportu długodystansowego były jak najbardziej oszczędne.
Na zdjęciu
Od lewej do prawej: Gerhard Grünig, redaktor naczelny magazynów TRUCKER i VerkehrsRundschau przekazuje nagrodę Zielonej Cięzarówki Heinrichtowi Kerstgensowi, prezesowi Contargo i Maksowi Franzowi, przedstawicielowi DAF Trucks Niemcy. Po prawej stronie: Jan Burgdorf, redaktor czasopism TRUCKER i VerkehrsRundschau.
Dane kontaktowe dla prasy:
Rutger KerstiensCorporate Communications Department
Tel.: +31 (0)40 214 4191
E-mail: Rutger.kerstiens@daftrucks.com
Marketing Manager
DAF Trucks Polska Sp. z o.o.
T. +48 22 458 95 30
M. +48 603 862 580
E: Zbigniew.Kolodziejek@Daftrucks.com