DAF XF H2 Innovation Truck

Wodór

Ciekawe, przyszłościowe rozwiązanie

 

Filozofia firmy DAF zakłada, że musimy badać wszystkie technologie, które mogą przyczynić się do zrównoważonego rozwoju transportu drogowego. Może warto postawić na wodór (H2)? Samochody ciężarowe napędzane wodorem, zwłaszcza jeżdżące na średnich i długich dystansach, to z pewnością obiecująca alternatywa w dłuższej perspektywie. Można rozważać dwie opcje: pierwszą, w której ogniwo paliwowe wykorzystuje wodór do wytwarzania energii elektrycznej służącej do napędzania silnika elektrycznego, oraz drugą, w której wodór jest wykorzystywany bezpośrednio jako paliwo napędzające silnik spalinowy przystosowany do spalania wodoru. W obu przypadkach poziom emisji CO2 może zostać zmniejszony o 100%.

 
 

Wszechstronne doświadczenie w dziedzinie wodoru

Firma PACCAR, firma macierzysta firmy DAF, zdobyła już duże doświadczenie (we współpracy z firmami Toyota i Shell) w zakresie rozwoju pojazdów ciężarowych wykorzystujących technologię wodorową i wyposażonych w ogniwo paliwowe. W ostatnich latach przeprowadzono szeroko zakrojone testy w porcie w Los Angeles i w jego okolicach.

Firmy PACCAR i Toyota Motor North America, Inc. (Toyota) ogłosiły nawet zwiększenie wspólnych wysiłków na rzecz rozwoju i produkcji pojazdów ciężarowych Kenworth i Peterbilt z ogniwami wodorowymi (FCEV) o zerowej emisji.

 
 

Silnik wodorowy

Firma DAF koncentruje się również na dalszym rozwoju technologii wodorowej. Doskonałym przykładem jest model DAF XF nowej generacji z silnikiem spalinowym zasilanym wodorem (ICE), który otrzymał prestiżową nagrodę „Truck Innovation Award 2022”.

W porównaniu z wykorzystaniem wodoru w ogniwach paliwowych, rozwiązania oparte na procesie spalania wewnętrznego wymagają mniejszej wydajności chłodzenia i eliminują konieczność używania akumulatorów do gromadzenia energii elektrycznej. Ponadto silnik spalinowy zasilany wodorem jest mniej wrażliwy na jakość wodoru. Dzięki wykorzystaniu wodoru bezpośrednio jako paliwa możemy w pełni wykorzystać sprawdzoną wydajność, niezawodność i trwałość silnika spalinowego. Ponadto ważna jest możliwość wykorzystania ogromnych zasobów wiedzy i doświadczenia, jakimi dysponujemy w Europie w zakresie rozwoju i produkcji w tej dziedzinie.

 
 
green-hydrogen

Istnieją różne sposoby wytwarzania wodoru. Pierwszym sposobem jest krakowanie paliw kopalnych. W rezultacie powstaje szary wodór, ponieważ podczas przetwarzania paliw kopalnych zawsze dochodzi do uwalniania CO2. Drugim i znacznie czystszym sposobem wytwarzania wodoru jest elektroliza. Energia elektryczna jest generowana ze źródeł odnawialnych (dzięki wykorzystaniu energii słonecznej lub wiatrowej) i używana do rozbicia wody na tlen i wodór, dzięki czemu powstaje zielony wodór, rozwiązanie w 100% wolne od emisji CO2 „od źródła do koła”.

 
 

Powiązane informacje