Gert-Snel-Logistic-fullsize
Gert-Snel-Logistic-with-truck

Snel Logistic Solutions

Zrównoważony rozwój dotyczy nas wszystkich

 

Pionierzy w dziedzinie transportu elektrycznego

Snel Logistic Solutions to firma nierozerwalnie związana ze zrównoważonym rozwojem — pierwszy pojazd ciężarowy CF Electric w Belgii i przejście na olej HVO jako standardowe paliwo to tylko niektóre z licznych inicjatyw zaadaptowanych przez firmę. „Zawsze jest miejsce na dalsze usprawnienia, więc nowe ciężarówki CF Electric doskonale wpasowują się w nasz cel, czyli prowadzenie jeszcze bardziej zrównoważonej działalności” — mówi dyrektor generalny i właściciel, Gert Snel.

Zrównoważony rozwój

Snel Logistic Solutions od wielu lat poważnie traktuje kwestie zrównoważonego rozwoju. Cała energia elektryczna wykorzystywana przez tego dostawcę usług logistycznych jest w 100% ekologiczna i wytwarzana przez panele słoneczne zainstalowane w czterech zakładach firmy. We współpracy z Natuurpunt, belgijską grupą zajmującą się ochroną środowiska, zakupiono kilka hektarów gruntów leśnych w celu zrekompensowania emisji CO2 wytworzonych przez pojazdy z silnikami wysokoprężnymi. Tereny te stanowią dodatek do już wcześniej zakupionych przez Snel gruntów leśnych. Ponadto znaczna część pojazdów firmy wykorzystuje już hydrorafinowany olej roślinny (HVO) — paliwo biodiesel wytwarzane z odpadów z przemysłu rolniczego.

 
 
Gert-Snel-round

Gert Snel, dyrektor w firmie Snel Logistic Solutions

„Wszyscy wiemy, że obecny stan rzeczy nie może się utrzymać. Wszyscy wiemy także, dokąd powinniśmy zmierzać” — mówi Snel. 

„Przyszłość pokaże, w jaki sposób do tego dojdziemy, ale musimy od czegoś zacząć i chciałbym mieć w tym swój udział”. Fakt, że Gert poważnie podchodzi do celów swojej firmy, wynika z konkretnych planów na przyszłość — obecnie toczą się rozmowy z lokalnymi władzami na temat instalacji turbin wiatrowych. „Jeśli będziemy używać większej liczby ciężarówek elektrycznych, chcę, aby były one zasilane ekologiczną energią, którą chcemy generować za pomocą turbin wiatrowych”.

Wyzwanie

„Już od dawna chcieliśmy używać w pełni elektrycznych ciężarówek, ale ich zasięg był nieodpowiedni dla naszej działalności. Zmiana przyszła wraz z pojawieniem się drugiej generacji pojazdów ciężarowych CF Electric ze względu na ich większy zasięg i mniejszą masę. Jednak przejście na transport elektryczny nadal stanowi znaczącą zmianę, a firma DAF jest cennym partnerem, który nam w tym pomaga. Dla nas największym wyzwaniem jest teraz proces planowania. Nie ma już możliwości zatrzymania się i szybkiego napełnienia zbiornika paliwem, co ogranicza naszą elastyczność. Po pierwsze wymaga to pewnego zrozumienia ze strony naszych klientów, a po drugie stanowi wyzwanie dla naszych planistów i kierowców. Trzeba uwzględnić czas ładowania, a jednocześnie zapewnić zajęcie kierowcom. Cała sztuka polega na tym, aby nie traktować tego jako ograniczenie, ale raczej jako szansę”.

 
 

Jazda modelem CF Electric

„Ciężarówka elektryczna tego typu wspaniale się prowadzi, jest cicha i zapewnia wygodę” — mówi Snel, który sam regularnie siada za kierownicą. „Jeśli mamy bardzo dużo pracy, wsiadam do ciężarówki i ruszam w trasę. Dzięki temu mam kontakt z zawodem i moimi pracownikami. Uważam, że doceniają to nie tylko moi współpracownicy, ale także nasi klienci, gdy widzą mnie przy dostawach”. W praktyce Snel zauważył już, że styl jazdy wpływa na zużycie energii jeszcze bardziej niż w przypadku pojazdów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym. „Dostrzegliśmy, że poprzez hamowanie silnikiem można znacznie zwiększyć zasięg na zasilaniu akumulatorowym, a energia jest dosłownie odzyskiwana w momencie hamowania”.

Nowa sieć

„Dodatkową zaletą tej ciężarówki elektrycznej jest możliwość obsługi zupełnie nowej grupy klientów. Coraz więcej firm zwraca uwagę na społeczną odpowiedzialność biznesu i jest otwartych na rozwój w tym kierunku. Chociaż transport elektryczny nie jest obecnie w stanie konkurować pod względem opłacalności z tradycyjnym transportem drogowym, zmniejszenie emisji CO2 to czynnik, do którego przedsiębiorstwa przykładają większą wagę” — uważa Snel. Jednym z tych klientów jest firma Coca-Cola Nederland, która prowadzi nawet specjalną kampanię na rzecz zrównoważonych rozwiązań transportowych. „W ten sposób można się również zapisać w świadomości sieci firm, które chcą rozwijać działalność w sposób zrównoważony. Nie pozyskujemy nabywców od razu, ale zdobywamy wiedzę, która jest również cenna w tej pionierskiej fazie. Sieć ta doprowadziła nas również do nawiązania kontaktu z Natuurpunt i obecnie inwestujemy w jeden z terenów leśnych tej grupy”.

 
 

Fakty i liczby

Snel Logistic Solutions

DAF 2Person icon

320

Pracownicy

trucks

150

Pojazdy

DAF services fleet

320

Przyczepy/naczepy

 
Odwiedź stronę firmy Snel Logistic Solutions
 
 

Spojrzenie w przyszłość

„Aby umożliwić firmom transportowym pokonywanie dłuższych tras z wykorzystaniem energii elektrycznej, moim zdaniem należy znacznie zwiększyć liczbę stacji ładowania” — mówi Gert Snel. „Obecnie opracowywanie rentownych tras jest trudne i wymaga żmudnego planowania. Kompensujemy brak stacji ładowania poprzez utrzymanie całkowitej kontroli nad akumulatorami we własnym zakresie”. Snel jest bardzo zadowolony z faktu opracowywania przez firmę DAF pojazdów ciężarowych z silnikami spalinowymi zasilanymi wodorem. „Mimo że cena zakupu tej ciężarówki będzie dość wysoka ze względu na złożoną technologię, oczekuję, że jej zasięg będzie większy niż pojazdów w pełni elektrycznych. Umożliwi to pokonywanie długich tras w bardziej zrównoważony sposób. Dlatego z niecierpliwością czekam na możliwość zainwestowania w ten nowy pojazd, gdy tylko będzie on dostępny na rynku za kilka lat”. W Snel Logistic Solutions uważa się, że nie tylko klienci coraz bardziej szukają zrównoważonych rozwiązań — bycie postrzeganym jako przedsiębiorstwo zrównoważone ma coraz większe znaczenie dla firm w kontekście rynku pracy. „Chcemy nie tylko być firmą przyszłościową, ale również odgrywać pionierską rolę”.