DAF-Electric-truck-range-hh

Nowa generacja pojazdów DAF XD i XF Electric wyznacza standardy

Optymalna wydajność, bezpieczeństwo i wygoda

 
Download
  • niedziela, 7 września 2025
  • Eindhoven
  • DAF Trucks N.V.
 

Firma DAF Trucks rozpoczyna seryjną produkcję w pełni elektrycznych pojazdów DAF XD i XF Electric. Nowe, zaawansowane układy napędowe połączone z niezwykle aerodynamiczną konstrukcją pojazdów pozwalają na uzyskanie zasięgu przekraczającego 500 kilometrów na jednym ładowaniu przy zerowym poziomie emisji. Ponadto pojazdy te wyznaczają standardy w zakresie bezpieczeństwa i wygody.

 
  • Niezwykle nowoczesne układy napędowe PACCAR EX-D1 i PACCAR EX-D2
    • Moc od 170 kW (230 KM) do 350 kW (480 KM)
    • Trzybiegowa skrzynia biegów z układem przekładni planetarnej: niewielka masa, wysoka wydajność oraz wygodna i niezwykle szybka zmiana biegów
    • Imponująca energooszczędność
  • Akumulatory dostosowane do potrzeb
    • Konfiguracje z 2–5 akumulatorami: od 210 do 525 kWh
    • Zasięg od 200 do ponad 500 kilometrów przy zerowej emisji
    • Inteligentny układ zarządzania akumulatorami
    • Wyłącznie akumulatory LFP
      • Bez kobaltu i niklu
      • Długi okres użytkowania, ośmioletnia gwarancja
      • Ładowanie do 100% pojemności bez skracania okresu użytkowania
      • Wysoki poziom bezpieczeństwa
    • Możliwość ładowania prądem przemiennym i szybkiego ładowania prądem stałym
  • Niezwykła łatwość montażu zabudów dzięki podwoziu w modelach XD i XF Electric
    • Układ e-PTO 650 V dostępny jako opcja
    • Pakiet Bolt & Play dla zabudów ładowanych z boku
  • Gama różnych konfiguracji osi i wariantów kabin
    • Unikalne rozwiązania pojazdów DAF XD i XF w standardzie
    • Modele elektryczne dostępne jako ciągniki i podwozia pod zabudowę 4x2 oraz podwozia pod zabudowę 6x2 z kierowaną osią pchaną lub kierowaną osią wleczoną
    • Całkowita masa zestawu do 50 t
    • Kabiny Day Cab, Sleeper Cab i Sleeper High Cab
      • Niska pozycja w kabinie w połączeniu z dużą przednią szybą z nisko umieszczonymi dolnymi krawędziami okna gwarantują niezrównaną widoczność bezpośrednią
      • Świetna widoczność pośrednia dzięki systemowi DAF Digital Vision i funkcji DAF Corner View
      • Niezwykła łatwość użytkowania i najwyższy poziom komfortu podczas jazdy
      • Jazda z wykorzystaniem jednego pedału
    • Delikatne niebieskie akcenty na zewnątrz i wewnątrz pojazdu

 

W 2018 roku DAF Trucks jako pierwszy producent ciężarówek w Europie wprowadził na rynek w pełni elektryczny dystrybucyjny pojazd ciężarowy. Od tego czasu czołowe firmy transportowe wdrożyły do swojej floty wiele ciągników i podwozi pod zabudowę CF Electric oraz podwozi pod zabudowę LF Electric w ramach bezemisyjnych zastosowań w całej Europie. Pojazdy te są wykorzystywane do zaopatrywania supermarketów, przewozu kontenerów oraz odbioru odpadów na obszarach miejskich.

Dzięki pojazdom DAF XD Electric i XF Electric nowej generacji firma DAF przenosi w pełni elektryczny transport na nowy poziom. Obie innowacyjne serie pojazdów bazują na wielokrotnie nagradzanych seriach XD i XF. Zapewniają tę samą niezrównaną jakość, wydajność i bezpieczeństwo — cechy te łączą się z niezwykłym komfortem kierowcy.

Ultranowoczesne układy napędowe

Nowe modele DAF XD Electric i DAF XF Electric są napędzane wydajnymi i niezawodnymi silnikami elektrycznymi z magnesami trwałymi : PACCAR EX-D1 i PACCAR EX-D2, które gwarantują moc od 170 kW / 230 KM do 350 kW / 480 KM.

Układy napędowe są niezwykle kompaktowe i składają się z dwóch oddzielnych silników elektrycznych oraz centralnej, zintegrowanej trzybiegowej skrzyni biegów. Przekładnia planetarna zapewnia dobór odpowiedniego przełożenia przez cały czas, a podczas pracy przy częściowym obciążeniu (jeśli to możliwe) aktywowany jest tylko jeden z dwóch silników elektrycznych w celu uzyskania maksymalnej wydajności. Gdy potrzebna jest większa moc lub moment obrotowy, na przykład podczas przyspieszania, jazdy w pagórkowatym terenie lub hamowania regeneracyjnego, druga część układu napędowego jest natychmiast włączana z zachowaniem odpowiedniej płynności. Kompaktowe rozwiązanie z dwoma układami przekładni obiegowych jest również znacznie lżejsze niż konwencjonalna skrzynia biegów. Maksymalizuje to ładowność pojazdu ciężarowego, jednocześnie zapewniając szybką i niezwykle komfortową zmianę biegów.

PACCAR EX-D1:XD Electric

Układ napędowy PACCAR EX-D1 stosowany w modelu DAF XD Electric, jest przeznaczony do eksploatacji solo przy zarejestrowanej masie całkowitej wynoszącej 29 ton. Dostępne są trzy warianty mocy: 170 kW (230 KM), 220 kW (300 KM) oraz 270 kW (370 KM) — każdy z nich cechuje się maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 1500 Nm. Silniki mogą być łączone z 2–5 akumulatorami o łącznej pojemności brutto od 210 kWh do 525 kWh. Układy napędowe PACCAR EX-D1 idealnie nadają się do zastosowań takich jak zaopatrywanie sklepów, odbiór kontenerów lub odpadów. Maksymalna moc hamowania regeneracyjnego w przypadku wszystkich wariantów układów napędowych PACCAR EX-D1 wynosi 270 kW.

PACCAR EX-D2: XD i XF Electric

W przypadku bardziej wymagających i specjalistycznych zastosowań firma DAF oferuje mocniejszy silnik elektryczny PACCAR EX-D2. Jest on dostępny w modelach XD i XF Electric i oferowany w wariantach o mocy 270 kW (370 KM), 310 kW (420 KM) oraz 350 kW (480 KM). Układy napędowe tego typu zapewniają imponujący moment obrotowy wynoszący 2400 Nm i są przeznaczone do zestawów o znamionowej masie całkowitej do 50 ton. Układ napędowy dostarczany jest z co najmniej trzema, a maksymalnie pięcioma akumulatorami o pojemności brutto od 315 kWh do 525 kWh. Silnik PACCAR EX-D2, który cechuje się mocą hamowania regeneracyjnego wynoszącą 350 kW, to optymalny wybór do cięższych zastosowań i transportu długodystansowego.



Modułowe akumulatory dostosowane do potrzeb

Aby optymalnie dopasować pojazdy elektryczne do potrzeb i zastosowań klienta, firma DAF oferuje szeroką gamę konfiguracji akumulatorów — od dwóch do pięciu zestawów. W końcu nie każdy klient potrzebuje maksymalnego zasięgu wynoszącego 500 kilometrów przy zerowym poziomie emisji — zwłaszcza gdy pojazd ciężarowy pokonuje ograniczoną liczbę kilometrów dziennie, każdego wieczoru wraca do bazy i może być tam ładowany. Takie podejście zmniejsza masę pojazdu i zwiększa jego ładowność.

Jednakże opcja z pięcioma akumulatorami pozwala na przejechanie ponad 500 kilometrów na jednym ładowaniu bez emisji spalin. Przy optymalnym planowaniu trasy i ładowania modele XD i XF Electric mogą w praktyce pokonywać do 1000 kilometrów dziennie na napędzie elektrycznym, co czyni je odpowiednimi do transportu długodystansowego.

Imponujący zasięg to w dużej mierze zasługa wysoko wydajnych układów napędowych PACCAR EX-D1 i EX-D2 — w połączeniu z inteligentnym systemem zarządzania energią akumulatorów firmy DAF, który rozdziela zgromadzoną energię między układ napędowy a inne podzespoły w celu osiągnięcia maksymalnej wydajności.

Wyjątkowo aerodynamiczna konstrukcja pojazdów ciężarowych jest również istotnym czynnikiem wpływającym na ich imponującą energooszczędność i zasięg. Aerodynamiczna, zwężana kabina z zaokrąglonymi narożnikami i przednią szybą, a także brak widocznych szczelin i łączeń paneli, zapewniają minimalny opór powietrza, co bezpośrednio przekłada się na możliwie najniższe zużycie energii. Niezwykle ważną rolę odgrywają także fartuchy boczne, deflektory, owiewki, aerodynamiczna płyta dolna pod kabiną oraz cyfrowe kamery zastępujące lusterka.

> Download the complete press release

 

Kontakty dla prasy

Czy jesteś dziennikarzem? Skontaktuj się z nami, aby uzyskać więcej informacji na temat firmy, naszych produktów i usług oraz innych spraw.

Rutger Kerstiens
Corporate Communications Department

Tel.:+31 (0)40 214 4191
E-mail:rutger.kerstiens@daftrucks.com

Rutger Kerstiens