DAF in Action
Więcej historii
Więcej historii
Przewodniczący jury konkursu „International Truck of the Year”, Florian Engel
„Co jakiś czas wsiadasz do pojazdu i już po kilku kilometrach wiesz, że prowadzisz coś wyjątkowego. Dokładnie tak było w naszym przypadku, kiedy prowadziliśmy modele XD i XF Electric. Świetny układ napędowy, doskonała widoczność, imponująca wydajność i wyjątkowy komfort. Nic dziwnego, że modele XD i XF Electric zostały uhonorowane tytułem „International Truck of the Year 2026” przytłaczającą większością głosów. To nowy punkt odniesienia w tej klasie”.
Florian Engel nie potrzebuje wielu słów, by wyjaśnić, dlaczego XD i XF Electric zdobyły tytuł „International Truck of the Year 2026”. Jako przewodniczący jury wręczył nagrodę Haraldowi Seidelowi, prezesowi i dyrektorowi zarządzającemu DAF Trucks, podczas uroczystej gali w Lyonie.
„W 2018 roku DAF jako pierwszy europejski producent pojazdów ciężarowych wprowadził na rynek w pełni elektryczny pojazd ciężarowy. Doświadczenie zdobyte od tego czasu wyraźnie widać w najnowszych modelach XD i XF Electric. Te doskonale zaprojektowane pojazdy zapewniają zarówno przewoźnikowi, jak i kierowcy wszystko, co najlepsze w tym segmencie” – mówi Engel.
„Jako jury rozmawialiśmy także z dużym międzynarodowym przewoźnikiem, który brał udział w testach tych pojazdów w rzeczywistych warunkach. Powiedział nam, że najchętniej już dziś wprowadziłby elektryczne XD i XF na wszystkie swoje trasy dystrybucyjne w Holandii, Belgii i Luksemburgu, a pierwsza podróż do Niemiec tylko spotęgowała to wrażenie. To pokazuje, jak wszechstronne i sprawne są te pojazdy. To nie jest żaden kompromis – XD i XF Electric umożliwiają pełnoskalową eksploatację i tym samym podnoszą poprzeczkę dla elektrycznych pojazdów ciężarowych na nowy poziom”.
Zgodnie z zasadami organizacji „International Truck of the Year” tytuł ten trafia co roku do pojazdu wprowadzonego na rynek w ciągu ostatnich 12 miesięcy, który w największym stopniu przyczynił się do poprawy efektywności transportu drogowego. Wszystkie pojazdy są oceniane pod kątem innowacyjności technologicznej, komfortu, bezpieczeństwa, własności jezdnych, efektywności energetycznej, wpływu na środowisko oraz kosztów eksploatacji.
Fakt, że jest to już trzecie wyróżnienie dla DAF w ciągu zaledwie pięciu lat, sprawia, że nagroda za rok 2026 ma szczególny charakter. Taki wyczyn zdarzył się tylko raz w ciągu ostatnich pięciu dekad. Wcześniej tytuł „International Truck of the Year 2022” otrzymały modele XF/XG/XG+ nowej generacji, a nagrodę za rok 2023 przyznano modelowi XD.
Docenione za efektywność
Jury konkursu „International Truck of the Year” (zob. także pasek boczny) bardzo dobrze poznało pojazdy ciężarowe DAF XD i XF Electric nowej generacji. „Z kimkolwiek z członków jury rozmawiałem później, wszyscy byli pod wrażeniem. Okazało się też, że pojazdy mają znaczny zasięg. Nawet przy złej pogodzie zużycie energii pozostaje imponująco niskie. Zalety technologii akumulatorów LFP i wyjątkowy komfort jazdy mówiły same za siebie. DNA modeli XD i XF Electric jest nie do podrobienia: kabiny oferują kierowcy dużo przestrzeni, ich dopracowana aerodynamika przekłada się na niskie zużycie energii, a doskonała widoczność dookoła pojazdu zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa”.
„Podczas długich jazd testowych duże wrażenie zrobiły na nas także układy napędowe. Pojazdy zawsze sprawiały wrażenie potężnych, niezależnie od mocy silnika. Co więcej, praktycznie nie odczuwaliśmy zmiany przełożeń skrzyni biegów. To wyjątkowe. Modułowa koncepcja pojazdów z szerokim wyborem konfiguracji akumulatorów i osi zapewnia przewoźnikom ogromną elastyczność” – dodaje Engel.
„Wybór DAF polegający na zastosowaniu centralnie zamontowanego silnika elektrycznego i tradycyjnej tylnej osi napędowej sprawdza się znakomicie. Podczas naszych jazd stwierdziliśmy, że taki układ może być co najmniej tak samo energooszczędny jak układ napędowy z osią elektryczną. Dodatkowo ta konfiguracja zapewnia idealny rozkład masy, co pozwala objąć praktycznie wszystkie zastosowania jedną platformą techniczną. Wszystko to razem stanowi wyjątkowe osiągnięcie, które czyni modele XD i XF Electric w pełni zasłużonymi zwycięzcami naszej nagrody”.
„Podczas długich jazd testowych członkowie jury chwalili modele XD i XF Electric za doskonałe układy napędowe i prawie niezauważalną zmianę biegów”.
Florian Engel
Przewodniczący jury konkursu „International Truck of the Year”
Ośmiokrotny zwycięzca
To nie pierwszy raz, kiedy DAF sięga po najbardziej prestiżową nagrodę w segmencie pojazdów ciężarowych. Wśród wcześniejszych zwycięzców znajdują się: DAF 95 (1988), DAF 95XF (1998), DAF LF (2002), DAF XF 105 (2007), DAF CF/XF (2018), DAF XF/XG/XG+ (2022) oraz DAF XD (2023).
Bezemisyjny zasięg wynoszący ponad 500 kilometrów
Pojazdy XD i XF Electric są napędzane zaawansowanymi technicznie silnikami elektrycznymi PACCAR EX-D1 i EX-D2 o mocy od 170 kW (230 KM) do 350 kW (480 KM). Dzięki modułowym zestawom akumulatorów o pojemnościach od 210 do 525 kWh ciągniki siodłowe i podwozia pod zabudowę 4x2 oraz 6x2 zapewniają zasięg wynoszący ponad 500 bezemisyjnych kilometrów. Przy odpowiednim zaplanowaniu ładowania akumulatorów możliwe jest pokonywanie dziennie dystansów przekraczających 1000 kilometrów.
Pojazdy ciężarowe DAF XD i XF Electric zostały zaprojektowane zarówno do wykorzystania w dystrybucji miejskiej i regionalnej, jak i do transportu dalekodystansowego. Cechują się one wyjątkową aerodynamiką połączoną z nisko ustawioną kabiną, bardzo nisko poprowadzonymi dolnymi krawędziami szyb oraz innowacyjnymi cyfrowymi systemami kamer, co zapewnia niezrównane bezpieczeństwo i widoczność.
W jaki sposób firma PACCAR Power Solutions przyspiesza transformację energetyczną
Sektor transportu stoi u progu fundamentalnych zmian. Przejście z pojazdów zasilanych paliwami kopalnymi na pojazdy z napędem elektrycznym nie jest już odległym marzeniem. To już codzienna rzeczywistość. PACCAR Power Solutions odgrywa w tej transformacji kluczową rolę, oferując kompleksowy pakiet rozwiązań transportowych.
Autor: Henk de Lange
Michael van Rijen,szef PACCAR Power Solutions w Europie, podkreśla znaczenie zintegrowanego podejścia: „Przejście na pojazdy elektryczne to nie tylko kwestia znalezienia zamiennika dla pojazdów z silnikiem wysokoprężnym. To decyzja strategiczna, wymagająca dobrze przemyślanej koncepcji, w której infrastruktura ładowania, zarządzanie energią i procesy operacyjne wzajemnie się uzupełniają”. Van Rijen zauważa, że firmy często muszą zmierzyć się z praktycznymi problemami: Ile punktów ładowania będę potrzebować? Co z wydajnością sieci energetycznej? Jakie dotacje są dostępne? Prowadzimy naszych klientów krok po kroku – od etapu rozpoznania po wdrożenie. Nie są w tym sami.
Gotowi na przyszłość
Van Rijen podkreśla, że przejście na pojazdy elektryczne jest nie tylko konieczne, ale także stwarza możliwości rozwoju i innowacji. „Pomagamy przewoźnikom nie tylko stać się bardziej zrównoważonymi, ale także działać bardziej wydajnie” – wyjaśnia. PACCAR Power Solutions oferuje właśnie to: płynne przejście na transport elektryczny, przy jednoczesnym ścisłym monitorowaniu wykonalności technicznej i ekonomicznej. Podczas gdy DAF stał się partnerem numer jeden w zakresie najnowszej generacji pojazdów elektrycznych, to firma PACCAR Power Solutions jest gotowa dostarczać wymagane systemy. Innymi słowy, kompletny pakiet.
Od wizji do rzeczywistości
Oprócz stacji ładowania, które mogą naładować pojazd ciężarowy do 80% w ciągu 30 minut, kolejnym flagowym produktem PACCAR Power Solutions jest system magazynowania energii w akumulatorach (BESS). Umożliwia on klientom magazynowanie własnej energii słonecznej i wykorzystywanie jej do szybkiego ładowania, szczególnie w przypadku przeciążenia sieci elektrycznej. W połączeniu z systemem zarządzania energią (EMS), który wykorzystuje dane pozyskiwane w czasie rzeczywistym do monitorowania warunków pogodowych, cen energii i zużycia energii, tworzy on potężny ekosystem. „Systemy te umożliwiają przedsiębiorstwom magazynowanie energii poza godzinami szczytu, a także magazynowanie nadwyżek energii słonecznej, które wytwarzają, i wykorzystywanie jej w godzinach szczytu” – wyjaśnia Van Rijen. „Można ją również zwrócić do sieci w korzystnej cenie. Efekt? Niższe koszty energii, mniejsze obciążenie sieci i bardziej zrównoważony system energetyczny.”
Działania gotowe na przyszłość
Dzięki stacjom ładowania, inteligentnym systemom magazynowania i zarządzania energią oraz zespołowi ekspertów zawsze gotowych do pomocy, PACCAR Power Solutions oferuje rozwiązanie gotowe na przyszłość dla firm transportowych, które chcą działać w sposób bardziej zrównoważony, nie rezygnując z niezawodności ani zysków. Hasło promujące pojazdy elektryczne „Electrify Your Future” to coś więcej niż slogan marketingowy. To obietnica. Obietnica dla przedsiębiorstw gotowych zrobić krok w stronę czystszej, bardziej efektywnej i jeszcze bardziej opłacalnej przyszłości.
Budowa firmy Van Pelt
Van Pelt to prawdziwie rodzinna firma. Bracia Jos i Luc prowadzą przedsiębiorstwo wspólnie z trzema pozostałymi braćmi. Przejęli je po ojcu i wujkach, którzy założyli firmę w 1955 roku jako dostawcy węgla. Dziś należą do największych dostawców materiałów budowlanych w Belgii i mogą dostarczyć wszystko, czego potrzebuje wykonawca robót budowlanych. Jos van Pelt: „Od piwnicy po dach!”
Autor: Marit Smoor-Hollander
Jak dokonaliście przejścia od węgla do materiałów budowlanych? „Po prostu stopniowo dodawaliśmy kolejne elementy” – uśmiecha się Luc. „Zaczynaliśmy od węgla, co doprowadziło nas do transportu drogowego, a ostatecznie do sektora budowlanego. Od małych początków stopniowo rozszerzaliśmy działalność. Obecnie należymy do największych dostawców w naszej branży w Belgii, zwłaszcza po przejęciu innej firmy we wschodniej części kraju. Wydobywamy piasek do produkcji betonu bezpośrednio z morza przy użyciu naszego własnego statku i transportujemy rocznie 600 000 ton piasku i żwiru z naszego składu w Antwerpii”.
Od lewej do prawej strony: David van Pelt, Jos van Pelt, dumny kierowca wywrotki i Luc van Pelt
Oosterweel
To, jak bardzo rozrosła się firma Van Pelt, najlepiej widać po liście realizowanych przez nią projektów. Jednym z nich jest Oosterweel Link – nowy tunel pod rzeką Skaldą, który w północnej części Antwerpii. połączy lewy i prawy brzeg rzeki. Pozwoli to stworzyć dodatkową trasę ruchu przez Skaldę. „Wymagana ilość betonu jest tak duża, że postanowiliśmy uruchomić własną wytwórnię betonu na miejscu” – wyjaśnia Jos. „To największy projekt, który podjęliśmy w ciągu ostatnich dziesięciu lat.”
Każdy ma swoje zdanie
Prowadzenie rodzinnej firmy nie zawsze jest łatwe – przyznają bracia. Jos van Pelt: „Wiesz, jak to bywa w rodzinie – każdy ma swoje zdanie”. „Obowiązki zostały podzielone tak, że każdy z nas ma własny zakres odpowiedzialności”. Pięciu braci przejęło firmę w 2015 roku. Wszyscy mają dzieci i wnuki, a kolejne pokolenia również pomagają w pracy. Syn Josa, David, pracuje w rodzinnej firmie od dwudziestu lat, a córka Luca, Lisse, odpowiada za marketing przedsiębiorstwa. „Zajmuje się stroną internetową, całą komunikacją i wieloma innymi rzeczami” – mówi z dumą.
Dealer DAF tuż za rogiem
Flota firmy Van Pelt liczy około 90 pojazdów ciężarowych różnych marek – wyjaśnia Jos, po szybkim przeliczeniu. W tym roku firma Van Pelt powiększyła flotę o pięć zupełnie nowych pojazdów DAF Construction. W porównaniu ze standardowymi modelami te pojazdy mają większy prześwit, wzmocnione stalowe zderzaki, płyty ochronne pod chłodnicą, oprogramowanie do jazdy terenowej oraz wyjątkowo wytrzymałe podwozie, przystosowane do pracy w trudnym terenie i na placach budowy. Jos: „Naszym pierwszym pojazdem ciężarowym był również DAF, więc od razu czuliśmy, że to właściwy wybór. Dealer znajduje się zaledwie 500 metrów stąd, co jest bardzo wygodne – jest tak blisko, że kierowca może nawet dojść tam pieszo. Otrzymaliśmy świetną ofertę o bardzo dobrym stosunku jakości do ceny i podjęliśmy decyzję wspólnie, jak zawsze – całą rodziną”.
Więcej czynników
Oprócz korzystnego stosunku ceny do jakości, na decyzję o wyborze DAF-a wpłynęły również inne czynniki. „W porównaniu z innymi pojazdami ciężarowymi we flocie, DAF-y są nawet o 20% bardziej ekonomiczne, jeśli chodzi o zużycie paliwa” – mówi Luc. Nie kierujemy się wyłącznie kryterium spalania, ale to miły bonus.” Kierowcy są również zadowoleni z nowych nabytków. David: „Są pod szczególnym wrażeniem komfortu. Fotele są bardzo wygodne, a w kabinie panuje wyjątkowa cisza.”
Sposób, w jaki firma Van Pelt wybiera swoje pojazdy ciężarowe, mówi sam za siebie: to zawsze decyzja podejmowana wspólnie przez całą rodzinę. Ten model współpracy działa doskonale, z pokolenia na pokolenie.
Kolejny znaczący krok naprzód
DAF Trucks dodaje dalsze ulepszenia do pojazdów ciężarowych Nowej Generacji, wprowadzonych w roku 2021. Ponieważ w DAF jesteśmy przekonani, że posuwanie się naprzód jest lepsze niż stanie w miejscu. Seria innowacji wyznacza nowe standardy w zakresie kontroli zużycia paliwa, bezpieczeństwa, łączności i komfortu kierowcy, podkreślając zaangażowanie DAF w zrównoważony rozwój i – co najważniejsze – w zaspakajanie potrzeb klientów.
Autor: Gérard de l'Ainge
Jednym z najważniejszych ulepszeń jest dalsza optymalizacja układów napędowych. W silnikach PACCAR MX-11 i MX-13 zastosowano nowe technologie, takie jak praca w cyklu Millera, zoptymalizowana turbosprężarka oraz inteligentna pompa płynu chłodzącego. Wszystko z myślą o jeszcze większej efektywności transportu.
Ale to nie wszystko. Dzięki połączeniu z nowymi konfiguracjami tylnych osi oraz zaawansowaną strategią zmiany biegów automatycznej skrzyni biegów Traxon, prędkość obrotowa silnika została jeszcze bardziej obniżona. Skutkuje to nie tylko niższym zużyciem paliwa, ale także obniżeniem poziomu hałasu w kabinie. Przy standardowej prędkości jazdy można dosłownie usłyszeć upadającą szpilkę.
Łatwy zarobek!
DAF idzie o krok dalej, aby maksymalnie wykorzystać filozofię DAF Transport Efficiency. Wszystkie modele 4x2 i 6x2 z serii XD, XF, XG i XG+ będą standardowo wyposażone w opony o niskich oporach toczenia, z oznaczeniem A, pakiet aerodynamiczny oraz system DAF Digital Vision System, który zamiast tradycyjnych lusterek wstecznych wykorzystuje kamery. Te rozwiązania zapewniają wyższy komfort kierowcy i jeszcze większe bezpieczeństwo, a także mniejsze zużycie paliwa, niższą emisję CO2 oraz lepsze parametry zgodnie z metodologią VECTO, co może przyczynić się do obniżenia opłat drogowych. Wszystkie te innowacje przekładają się na oszczędności paliwa większe o nawet 3% ponad 10% oszczędności uzyskanych wcześniej dzięki wprowadzeniu pojazdów ciężarowych Nowej Generacji DAF. Łatwy zarobek!
Przystosowanie do biopaliwa B100 FAME
Wszystkie pojazdy ciężarowe DAF były już przystosowane do stosowania biopaliwa HVO, co może zmniejszyć emisję CO2 nawet o 90% (w cyklu „well-to-wheel”). Jednak niektóre modele Nowej Generacji są również zdolne do pracy na 100% biopaliwie B100 FAME. Pozwala to firmie DAF sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na zrównoważone rozwiązania transportowe.
PACCAR Connect w standardzie
„DAF Transport Efficiency – maksymalne korzyści” to hasło, które odzwierciedla dążenie DAF do zapewnienia swoim klientom jak najwyższych zysków z każdego przejechanego kilometra. Doskonałym przykładem jest PACCAR Connect – internetowa platforma zarządzania flotą, oferująca przewoźnikom bieżący wgląd w wydajność ich pojazdów i kierowców. Subskrypcja PACCAR Connect stanowi standardowe wyposażenie wszystkich nowych modeli w całym programie DAF.
Menedżerowie flot mogą korzystać z intuicyjnego panelu, aby śledzić pojazdy, analizować ich wydajność oraz planować serwis. Dzięki takim funkcjom jak geofencing (wirtualne wyznaczanie obszaru), analiza stylu jazdy oraz bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania (over-the-air), zarządzanie flotą staje się bardziej efektywne i proaktywne. Platforma PACCAR Connect może współpracować z istniejącymi systemami logistycznymi, co ułatwia integrację z infrastrukturą operacyjną klienta.
Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie
Oprócz efektywności, bezpieczeństwo to kolejny obszar, w którym nowe modele DAF XD, XF, XG i XG+ wyróżniają się na tle konkurencji. Wszystkie modele są standardowo wyposażone w szeroki zestaw zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę (ADAS). Zaawansowany awaryjny układ hamulcowy (Advanced Emergency Braking System, AEBS), asystent monitorowania martwego pola i skrętu (DAF Side & Turn Assist), ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (Lane Departure Warning) oraz tempomat adaptacyjny (Adaptive Cruise Control) wspólnie zapewniają maksymalne bezpieczeństwo jazdy. Nowe funkcje obejmują Asystenta ruszania (Drive-off Assist) oraz najnowsze systemy wykrywania senności i rozproszenia uwagi kierowcy (Drowsiness and Distraction Detection). Pierwsze rozwiązanie ostrzega kierowcę o obecności niechronionych uczestników ruchu w pobliżu pojazdu, gdy ten stoi lub rusza z miejsca. System wykrywania senności monitoruje poziom czujności kierowcy.
Cechą, która nie jest nowa, ale z pewnością wyjątkowa, jest programowalny system przemieszczania kabiny (Programmed Cab Displacement System, ProCaDis). Zapewnia kontrolowane cofnięcie kabiny w przypadku zderzenia czołowego, co pochłania część energii i zachowuje połączenie kabiny z podwoziem. Jest to tylko jedna z wielu unikalnych funkcji bezpieczeństwa, które czynią pojazdy ciężarowe Nowej Generacji DAF jednymi z najbezpieczniejszych pojazdów na drodze.
Komfort kierowcy jako priorytet
Firma DAF od dawna wie, że zadowolony kierowca jest kluczowym elementem sukcesu każdej firmy transportowej. Ponieważ zadowolony kierowca to dobry kierowca. Dlatego tak wiele uwagi poświęcono komfortowi w kabinie. Pojazdy XD, XF, XG i XG+ to wyjątkowo przestronne wnętrze, najwyższej klasy wykończenie oraz doskonała ergonomia.
Optymalizacja układu napędowego przełożyła się na niższy poziom hałasu podczas jazdy ze standardową prędkością dzięki obniżonej prędkości obrotowej silnika. Dalsze udoskonalenie strategii zmiany biegów zapewnia jeszcze płynniejszą jazdę. A przecież już wcześniej Nowa Generacja DAF wyprzedzała w tej dziedzinie konkurencję.
“Pojazdy XD, XF, XG i XG+ to wyjątkowo przestronne wnętrze, najwyższej klasy wykończenie oraz doskonała ergonomia.”
Podsumowanie
Najlepszy pojazd ciężarowy na rynku jest teraz jeszcze lepszy. Nowe pojazdy ciężarowe DAF XD, XF, XG i XG+ łączą innowacje technologiczne z praktycznymi korzyściami zarówno dla przewoźnika, jak i dla kierowcy. Dalsze ulepszenia w zakresie efektywności, bezpieczeństwa, łączności i komfortu to kolejny duży krok naprzód i wyznaczenie nowego standardu branży przez firmę DAF.
New Generation DAF XG⁺, XG and XF
Discover the New Generation DAF trucks for long and heavy haulage.
New Generation DAF XD
Discover the New Generation DAF trucks for distribution and vocational applications.
Przyszłość jest teraz
Przyszłość transportu drogowego to nie punkt na horyzoncie – ona zaczyna się już dziś i rozwija niezwykle szybko. W tym wydaniu przedstawiamy najnowsze osiągnięcia: od zaawansowanej technologii silników wysokoprężnych, przez w pełni elektryczne ciężarówki, po inteligentne systemy zarządzania energią – innowacje są wpisane w nasze DNA.
Międzynarodowe jury profesjonalnych dziennikarzy jest tego samego zdania: zdecydowaną większością głosów wybrali nasze modele XD Electric i XF Electric jako zdobywcę tytułu „International Truck of the Year 2026”. To już trzeci raz w ciągu pięciu lat, kiedy DAF zdobywa to prestiżowe wyróżnienie.
Poprzednio nagrodzone zostały modele Nowej Generacji DAF XD, XF, XG i XG+, które zostały dodatkowo udoskonalone i ponownie wyznaczają standardy branży. Dzięki zoptymalizowanym układom napędowym, zaawansowanym systemom bezpieczeństwa oraz niezrównanemu komfortowi kierowcy pokazujemy, że efektywność, zrównoważony rozwój i bezpieczeństwo stanowią niezawodne połączenie. Dotyczy to również pełnej gamy pojazdów elektrycznych DAF.
Sama technologia to za mało. Transformacja energetyczna wymaga zintegrowanego podejścia. Dzięki inteligentnym rozwiązaniom do ładowania, magazynowaniu energii oraz systemom zarządzania flotą w czasie rzeczywistym wspieramy naszych klientów nie tylko w przechodzeniu na bardziej zrównoważony transport, ale także w efektywnym i rentownym prowadzeniu działalności.
To, co łączy wszystkie artykuły w tym wydaniu DAF in Action, to szeroko rozumiany postęp, który ma pomóc Wam w realizacji Waszych ambicji. Niezależnie od tego, czy wybieracie diesla, czy elektryka – razem budujemy czystszy, bezpieczniejszy i bardziej efektywny świat transportu.
Miłej lektury!
Harald Seidel
Prezydent
DAF Trucks N.V.
Firma Ford & Slater z entuzjazmem podchodzi do rewolucji związanej z elektrycznymi pojazdami ciężarowymi
Z 16 lokalizacjami w Zjednoczonym Królestwie, od Rugby po Newcastle upon Tyne, ten długoletni dealer marki DAF ma obecnie 40 techników przeszkolonych w zakresie obsługi i naprawy modeli elektrycznych. „Najpierw skierowaliśmy ich na kurs IMI (Institute of the Motor Industry) Level 3, a następnie na szkolenia organizowane przez sam DAF” –mówi Josh Spencer, kierownik ds. pojazdów elektrycznych i zrównoważonego rozwoju. „Robimy znacznie więcej, by jak najlepiej wspierać naszych klientów w transformacji energetycznej”.
Relacje: Steve Banner
Współdyrektor zarządzający firmy Ford & Slater, Tim Strevens, mówi: „Sprzedaż elektrycznych pojazdów ciężarowych będzie rosła, dlatego musimy posiadać odpowiednią wiedzę i kompetencje, aby je obsługiwać. W tym celu współpracujemy z firmą DAF, by zapewnić pełne przygotowanie – włącznie z wysyłaniem techników do pracy wraz z zespołem technicznym DAF w Eindhoven, by w pełni poznać produkt.”
Program ZEHID
Nowo zdobyte umiejętności bez wątpienia okażą się potrzebne w nadchodzących latach. Spencer: „Mamy obecnie 60 elektrycznych pojazdów ciężarowych, które trafią do firm uczestniczących w rządowym brytyjskim programie ZEHID, a jedna trzecia z nich będzie działać na obszarach obsługiwanych przez punkty dealerskie Ford & Slater”. Skrót ZEHID oznacza Zero Emission Heavy Goods Vehicles and Infrastructure Demonstration (Program demonstracyjny pojazdów ciężarowych o zerowej emisji i infrastruktury). Projekt jest wspierany kwotą 200 milionów funtów (237 milionów euro) przez Departament Transportu rządu Zjednoczonego Królestwa, ma on na celu przyspieszenie przejścia na pojazdy ciężarowe o zerowej emisji w Wielkiej Brytanii.
„Uważamy, że do roku 2029 pojazdy elektryczne mogą stanowić nawet 45% rynku nowych pojazdów ciężarowych”
Tim Strevens
Współdyrektor zarządzający firmy Ford & Slater
Szybkie ładowarki i elektryczne pojazdy dostawcze, które dostarczają części
Firma Ford & Slater wyposażyła swoje oddziały w Leicester, Norwich, Peterborough i Spalding w szybkie ładowarki PACCAR DC 180 kW i inwestuje w panele fotowoltaiczne. Jak mówi Spencer, w ciągu najbliższych 12–18 miesięcy firma planuje podwoić liczbę zainstalowanych ładowarek szybkiego ładowania. Wszystkie oddziały posiadają po dwie lub trzy ładowarki AC 22 kW, które są intensywnie wykorzystywane przez elektryczne pojazdy dostawcze, które dostarczają części. „Z 33 samochodów służbowych, które ostatnio zamówiliśmy, trzy to hybrydy, a pozostałe to pojazdy elektryczne” – kontynuuje Spencer. „Znacznie łatwiej jest sprzedawać elektryczne pojazdy ciężarowe, gdy przyjeżdżasz do klienta elektrycznym samochodem i możesz mu powiedzieć, że wszystkie dostawy części będą obsługiwać elektryczne pojazdy dostawcze”. Firma Ford & Slater była jednym z pierwszych dealerów, którzy promowali zeroemisyjne DAF-y. „Zajmuję się tym tematem na pełen etat od czterech lat” – mówi Spencer. „W 2021 roku otrzymaliśmy model LF Electric i od marca 2022 roku zaczęliśmy prezentować go flotom transportowym” – dodaje. „Szacuję, że sprzedaliśmy najwięcej elektrycznych lekko-średnich pojazdów ciężarowych (LF) spośród wszystkich dealerów w tej okolicy.”
45%
„Wszystkie nasze pięć punktów sprzedaży to Centra DAF Electric Truck” – mówi Strevens. „Uważamy, że do roku 2029 elektryczne pojazdy ciężarowe mogą stanowić nawet 45% rynku nowych pojazdów ciężarowych, jeśli obecne przepisy, wymagające od producentów ograniczenia emisji CO2, pozostaną bez zmian. Jesteśmy również przekonani, że będą one miały dłuższy pierwszy okres eksploatacji niż modele z silnikami wysokoprężnymi i będą mogą pozostawać u pierwszego właściciela przez siedem lub osiem lat” kontynuuje. „Jesteśmy przekonani, że powstanie rentowny rynek wtórny dla takich pojazdów, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że za siedem–osiem lat wiele brytyjskich miast prawdopodobnie wprowadzi strefy zeroemisyjne.”
Wciąż potrzebny serwis
Należy zauważyć, że choć pojazdy elektryczne mają mniej elementów ruchomych i wymagają rzadszej obsługi niż pojazdy spalinowe, nie oznacza to, że wcale nie wymagają serwisowania. „Trzeba pamiętać, że mają układy chłodzenia, a nasze pojazdy ciężarowe są wyposażone w podwójne silniki elektryczne oraz przekładnię planetarną z trzema przełożeniami” – mówi. Pojazdy zeroemisyjne wciąż posiadają układ kierowniczy, zawieszenie i opony, a także, podobnie jak pojazdy spalinowe, muszą przechodzić okresowe kontrole bezpieczeństwa, obowiązkowe dla operatorów pojazdów ciężarowych w Zjednoczonym Królestwie. Josh Spencer: „Tutaj w Ford & Slater, jesteśmy gotowi”.
Grupa WhatsApp
Choć coraz więcej elektrycznych pojazdów ciężarowych trafia do eksploatacji, ich ogólna liczba nadal pozostaje niewielka, a technicy znacznie częściej mają do czynienia z pojazdami z silnikami wysokoprężnymi. Czy więc nie istnieje ryzyko, że będą zapominać posiadaną wiedzę o obsłudze i naprawie pojazdów elektrycznych? Spencer ma tego świadomość. „Dlatego zapisaliśmy wszystkich naszych elektryków do specjalnej grupy WhatsApp, poświęconej pojazdom elektrycznym, aby regularnie otrzymywali aktualizacje dotyczące zmian w wymaganiach serwisowych” – mówi. „Otrzymywanie takich informacji pomaga im zachować wiedzę techniczną z zakresu elektromobilności.” „Podczas obsługi pojazdu elektrycznego bezpieczeństwo musi być zawsze na pierwszym miejscu, dlatego warsztaty Ford & Slater są odpowiednio wyposażone” – dodaje Spencer. „Dysponujemy barierami ochronnymi, znakami ostrzegawczymi, narzędziami izolowanymi i opracowaliśmy pełny zestaw bezpiecznych procedur pracy, aby wspierać nasze zespoły”.
"Przewidujemy, że umożliwienie podłączania się użytkownikom z zewnątrz do naszych ładowarek może stać się ogromną szansą na generowanie przychodów."
Josh Spencer
Kierownik ds. pojazdów elektrycznych i zrównoważonego rozwoju
Infrastruktura ładowania jako nowy obszar działalności
Firma Ford & Slater bardzo poważnie traktuje rozwój rynku pojazdów elektrycznych. W dłuższej perspektywie może pojawić się możliwość serwisowania i konserwacji ładowarek instalowanych przez floty we własnych bazach – sugeruje Spencer. Firma PACCAR oferuje gamę ładowarek przeznaczonych do sprzedaży przez dealerów, a Ford & Slater współpracuje z dostawcami infrastruktury we współpracy z DAF i PACCAR, aby pomóc przewoźnikom zapewnić odpowiednią moc przyłączeniową niezbędną do obsługi przyszłych punktów ładowania – mówi Strevens. Spencer: „Przewidujemy, że umożliwienie podłączania się użytkownikom z zewnątrz do naszych ładowarek może stać się ogromną szansą na generowanie przychodów. Nasz oddział w Leicester znajduje się zaledwie milę od autostrady M1, więc w ciągu najbliższych pięciu lat możemy zainstalować nawet dziesięć ładowarek. Być może otworzymy nawet kawiarnię dla kierowców, którzy będą mogli z niej korzystać podczas oczekiwania na naładowanie swoich pojazdów.”
Ostatnie słowo należy do Tima Strevensa: „Przejście na napęd elektryczny to ogromna zmiana – zarówno dla operatorów, jak i dealerów. Jesteśmy dumni z tego, że możemy w tym uczestniczyć.”
Partner transformacji energetycznej
Przejście na transport elektryczny jest ważnym krokiem dla wielu firm dążących do posiadania bardziej zrównoważonej floty, ale wiąże się to z czymś więcej niż tylko zakupem pojazdu ciężarowego z napędem elektrycznym. Firma DAF rozumie to jak nikt inny i dlatego oferuje nie tylko pełną gamę pojazdów elektrycznych, ale także szeroki zakres usług serwisowych. To sprawia, że DAF jest idealnym partnerem transformacji energetycznej.
Autor: Henk de Lange
W 2018 roku firma DAF jako pierwszy europejski producent pojazdów ciężarowych wprowadziła na rynek w pełni elektryczny pojazd ciężarowy. Obecnie oferta obejmuje modele XB, XD i XF Electric – kompletną serię pojazdów zeroemisyjnych przeznaczonych do różnych zastosowań, od dystrybucji miejskiej po transport długodystansowy. Każdy model został zaprojektowany z myślą o maksymalnej wydajności, bezpieczeństwie i komforcie. Jednak DAF nie ogranicza się tylko do dostarczania pojazdów. Transformacja energetyczna wymaga zintegrowanego podejścia, a firma DAF odpowiedziała na to, oferując szeroki pakiet rozwiązań i usług.
Centra DAF Electric Truck: wiedza specjalistyczna w zasięgu ręki
Wszyscy dealerzy sprzedaży DAF w Europie zostali oficjalnie wyznaczeni jako Centra DAF Electric Truck. Oznacza to dostęp do obsługi przez wysoko wykwalifikowanych mechaników, specjalnie przystosowanych warsztatów oraz (pół)publicznych stacji ładowania. Klienci mogą liczyć na fachowe doradztwo, profesjonalną obsługę i szybką dostępność części.
Inteligentna konfiguracja pojazdu za pomocą narzędzia TOPEC
Dealerzy DAF korzystają z narzędzia TOPEC, aby określić odpowiedni rodzaj elektrycznego pojazdu ciężarowego do konkretnego zastosowania. Ta zaawansowana platforma sprzedaży łączy konfiguracje pojazdów z danymi klientów i zapewnia symulacje tras, częstotliwości ładowania i zużycia energii. Pozwala jasno określić optymalne specyfikacje, które zapewnią najwyższy zwrot z inwestycji na kilometr. Każdy, kto chce ustalić, który elektryczny pojazd ciężarowy najlepiej spełnia jego potrzeby, może odwiedzić stronę internetową firmy DAF i sprawdzić modele XB, XD i XF Electric w internetowym trójwymiarowym konfiguratorze pojazdów ciężarowych (3D Online Truck Configurator).
Szkolenie zapewniające maksymalną wydajność
Kiedy kierowca otrzymuje kluczyki do elektrycznego pojazdu ciężarowego, otrzymuje również szczegółowe instrukcje dotyczące obsługi pojazdu. Firma DAF oferuje również vouchery na specjalne programy szkoleniowe dla kierowców. Podczas szkolenia, kierowcy dowiadują się jak zminimalizować zużycie energii poprzez stosowanie inteligentnych praktyk ładowania, hamowania regeneracyjnego i efektywnego stylu jazdy. Dzięki temu mogą oni maksymalnie wykorzystać każdą kWh.
PACCAR Connect: kontrola wydajności
Wszystkie elektryczne pojazdy ciężarowe DAF są standardowo wyposażone w PACCAR Connect, internetową platformę zarządzania flotą. Umożliwia to przewoźnikom monitorowanie wydajności swoich pojazdów i kierowców w systemie 24/7. PACCAR Connect dostarcza informacji na temat zużycia energii, stanu akumulatorów i zasięgu pojazdu – wszystkich kluczowych elementów efektywnego planowania trasy. PACCAR Connect jest zgodny z istniejącym oprogramowaniem logistycznym i oferuje usługi mobilne powiązane z systemem nawigacyjnym DAF Truck Navigation, który może szybko i łatwo informować kierowcę o trasach i stacjach ładowania. Opcjonalnie dostępny jest moduł Vehicle Health, który dostarcza informacji na temat stanu technicznego pojazdu i planowanych przeglądów.
Finansowanie i serwis: beztroska jazda
W celu uatrakcyjnienia przejścia na pojazdy elektryczne firma DAF oferuje konkurencyjne stawki za umowy serwisowe i naprawcze MultiSupport. Możliwe jest również finansowanie zakupów za pośrednictwem firmy PACCAR Financial, z opcjami dostosowanymi do potrzeb każdego przedsiębiorstwa.
Dostosowane do potrzeb rozwiązania w zakresie ładowania
Firma DAF oferuje również szeroką gamę stacji ładowania PACCAR o mocy od 20 do 360 kW. Ładowarki o mocy od 20 do 50 kW są przeznaczone do ładowania w nocy, natomiast ładowarki o mocy od 120 do 180 kW idealnie nadają się do szybkiego ładowania między jazdą. Wydajna ładowarka o mocy 360 kW może ładować nawet dwa pojazdy ciężarowe jednocześnie. W celu zapewnienia maksymalnej elastyczności dostępne są również ładowarki mobilne. A dla klientów, którzy chcą zoptymalizować swoje dostawy energii, DAF oferuje wsparcie w instalacji mikrosieci za pośrednictwem PACCAR Power Solutions (patrz również str. 20). Może to obejmować kombinacje paneli słonecznych, systemy magazynowania energii w akumulatorach (BESS) i systemy zarządzania energią (EMS). Oczywiście brane są pod uwagę wszystkie aspekty: wielkość floty, harmonogramy ładowania, pojemność sieci i stawki za energię.
Razem w kierunku zrównoważonego transportu
Dzięki pełnej gamie elektrycznych pojazdów ciężarowych, inteligentnym rozwiązaniom w zakresie ładowania, fachowym doradztwu i wydajnym narzędziom cyfrowym firma DAF jest gotowa do współpracy z klientami w kształtowaniu przyszłości zrównoważonego transportu. „Efektywność transportowa DAF – maksymalizacja Waszych zysków” – mówi Bart Bosmans, członek zarządu DAF odpowiedzialny za marketing i sprzedaż. „Dotyczy to również szerokiej gamy pojazdów ciężarowych i usług, które oferujemy, aby jak najlepiej wspierać naszych klientów w procesie transformacji energetycznej”.
Cicha i czysta zbiórka odpadów
Firma Remondis, zajmująca się gospodarką odpadami w holenderskim mieście Scherpenzeel, wprowadziła niedawno do eksploatacji elektrycznego DAF-a. Model XD Electric 220 wyposażono w zabudowę Haller Magnum, co czyni go pierwszą w pełni elektryczną śmieciarką DAF-a w Niderlandach. „Ludzie doceniają cichy pojazd do odbioru odpadów” – mówi kierownik floty René Knoop.
Autor: Guus Peters
Zdjęcia: Marieke van Grinsven
to niemiecka firma, działająca na całym świecie w branży recyklingu, gospodarowania zasobami wodnymi oraz usług dla przemysłu i samorządów. Zatrudnia dwa tysiące pracowników i jest jedną z największych firm recyklingowych w Niderlandach. René Knoop to kierownik floty w północnowschodnim oddziale Remondis, zawsze w dobrym humorze, który potrafi godzinami opowiadać o pojemnikach i odbiorze odpadów – od domowych kubłów na kółkach, które co tydzień wystawiamy na ulicę, poprzez kontenery budowlane, aż po ogromne pojemniki, mieszczące nawet czterdzieści metrów sześciennych odpadów i zdolne przyjąć pozornie nieograniczone ilości ładunku. Wszystkie te pojemniki i ich zawartość odbierane są przez firmę Remondis i jej imponującą flotę pojazdów ciężarowych.
Podniesiony kciuk
Według Knoopa dostawa nowego pojazdu DAF XD Electric 220 była momentem, który zapadł wszystkim w pamięć. „Zobaczyliśmy, jak wyjeżdża zza rogu, ale niczego nie było słychać. To było niesamowite. Czasami pytam kierowcę: Jak wygląda jazda w centrum miasta? Czy rowerzyści cię zauważają? A on odpowiada: „Cóż, czasem podjeżdżam do nich pod światłami i mnie nie słyszą. Więc muszę być bardzo ostrożny.” Ale mówi też, że gdy przejeżdża tym pojazdem obok ludzi siedzących w ogródkach kawiarnianych, często pokazują mu podniesiony kciuk. Są zdumieni, że tak duży pojazd wydaje tak mało hałasu. Ludzie naprawdę doceniają cichą śmieciarkę. Kierowców zawsze cieszą takie chwile.
„Zależy nam na zdobyciu większego doświadczenia z pojazdami elektrycznymi. W końcu i tak staną się one obowiązkowe w ciągu dziesięciu lat, a może nawet wcześniej.”
René Knoop, kierownik floty
Niższe poziomy emisji
Firma Remondis ma obecnie sześć pojazdów elektrycznych eksploatowanych w różnych częściach Niderlandów, z czego trzy we wschodniej części kraju podlegają René Knoopowi. Uważa on, że nowy DAF XD Electric 220, używany przez oddział w Scherpenzeel, jest idealnie dopasowany do potrzeb firmy. „Należy do projektu Open Waste, wspólnej inicjatywy wielu firm zajmujących się gospodarką odpadami, której celem jest ograniczenie emisji. Pojazd elektryczny doskonale wpisuje się w ten plan. Remondis chce także zdobywać dalsze doświadczenia w eksploatacji elektrycznych pojazdów ciężarowych. Używanie pojazdów elektrycznych idealnie odpowiada naszym ambicjom w zakresie zrównoważonego rozwoju – chcemy osiągnąć trwałą redukcję emisji i przyczynić się do czystszego środowiska. Traktujemy wykorzystanie pojazdów elektrycznych nie tylko jako działanie innowacyjne, lecz także jako logiczny krok w naszej długofalowej strategii. Zrównoważony rozwój jest trwale wpisany we wszystkie aspekty naszej działalności.”
Najnowszy nabytek w firmie remondis to daf xd electric 220 fan (6x2) day cab. Posiada zabudowę Haller Magnum GPM (wyprodukowaną w Niderlandach) oraz system wagowy Welvaarts (skalibrowany według klasy europejskiej 3), który może ważyć ładunki do 12 000 kg z dokładnością do 5 kg.
Jak w zegarku
Podczas rozmów o wprowadzeniu pojazdów elektrycznych w firmie Remondis szybko pojawił się temat przeciążenia sieci elektroenergetycznej. Na szczęście, jak podkreśla Knoop, nie stanowiło to problemu dla firmy Remondis. „Zawsze pojawiają się pytania typu: „Ile pojazdów będzie w danej lokalizacji?” albo „Ile z nich będzie ładowanych jednocześnie?” Ale tutaj, w Scherpenzeel, wszystko przebiegało jak w zegarku, ponieważ firma miała już doświadczenie z dwoma innymi pojazdami elektrycznymi. „Remondis posiada szybką ładowarkę PACCAR w swojej bazie i to w zupełności wystarcza, by pojazd ciężarowy mógł pracować przez cały dzień” – mówi Knoop. „Elektryczny pojazd ciężarowy doskonale sprawdza się przy odbiorze odpadów. Kiedy wraca do bazy, w akumulatorach często zostaje jeszcze od trzydziestu do czterdziestu procent energii. A pełne naładowanie zajmuje tylko pięć godzin. Oczywiście znaczenie ma pokonywany dystans, ale równie istotny jest sposób użytkowania pojazdu. Zazwyczaj nasze samochody nie muszą przejeżdżać dużych odległości w ciągu dnia, ale spędzają wiele godzin używając przystawki PTO, co jest ważnym czynnikiem – oznacza to, że czas pracy zabudowy przekracza czas jazdy pojazdu.”
Pojemnik na śmieci na kółkach
Jak już wspomniano, nowy DAF nie musi pokonywać dużych odległości, ale musi opróżniać od 100 do 140 pojemników dziennie. Większe pojemniki na śmieci, które obsługuje XD Electric 220, mają pojemność tysiąc litrów każdy, a większość restauracji i firm ma przynajmniej kilka takich pojemników. „Niektórzy nasi klienci wymagają, aby opróżniać ich pojemniki codziennie, innym wystarcza, jeśli przyjedziemy tylko raz na dwa miesiące” – mówi Knoop. „To wymaga wiele planowania. Jeśli klient dzwoni do nas i pyta: „Czy możecie opróżnić nasze pojemniki jutro?” – robimy wszystko, co możliwe, aby wpasować to w nasz harmonogram.”
Kierowcy
A co z kierowcami? „Oni również mają swoje zdanie, oczywiście” – mówi ze śmiechem Knoop. „Czasami są nieco niezdecydowani, ale wszystko się zmienia, gdy tylko zaczną prowadzić pojazd”. Kierowca, który zwykle go prowadzi, bardzo sobie ten pojazd chwali. Miałem okazję prowadzić DAF-a z bocznym załadunkiem i bardzo mi się podobał.”
DAF XD Electric
Model DAF XD Electric idealnie nadaje się do dystrybucji regionalnej i miejskiej. Uniwersalne rozwiązanie transportowe o zerowej emisji i zasięgu do 500 km.
Z myślą o przyszłości
W ostatnich latach firma DAF ugruntowała swoją pozycję lidera branży w zakresie transformacji zmierzającej w kierunku zrównoważonego transportu drogowego. Wraz z wprowadzeniem w pełni elektrycznych pojazdów Nowej Generacji XB, XD i XF Electric, DAF zaoferował kompletną serię pojazdów zeroemisyjnych zarówno do dystrybucji miejskiej, jak i transportu długodystansowego. Rozwiązanie dostosowane do każdego zastosowania!
Autor: Henk de Lange
W roku 2018 DAF jako pierwszy europejski producent pojazdów ciężarowych wprowadził na rynek w pełni elektryczny pojazd ciężarowy. Od tego czasu dziesiątki pojazdów ciężarowych DAF Electric zostało z powodzeniem wdrożonych w całej Europie do zaopatrywania supermarketów, transportu kontenerów i wywozu śmieci, a także do innych zastosowań. Obecnie, wraz z wprowadzeniem elektrycznych pojazdów ciężarowych Nowej Generacji, firma DAF podniosła swoją ofertę na jeszcze wyższy poziom. W pełni elektryczne modele – XB, XD i XF Electric – bazują na wielokrotnie nagradzanych pojazdach ciężarowych Nowej Generacji DAF. Łączą one zaawansowaną technologię z niezawodnym DNA firmy DAF: wiodącą w branży wydajnością, bezpieczeństwem i komfortem kierowcy.
DAF XB ELECTRIC
Nowy pojazd ciężarowy DAF XB Electric został opracowany specjalnie z myślą o dystrybucji miejskiej i regionalnej. Ten pojazd ciężarowy jest dostępny w wersjach 12-, 16- i 19-tonowych, z rozstawem osi zaczynającym się od 3,55 metra. Dzięki kompaktowej kabinie, niskiej wysokości wejścia i małemu promieniu skrętu pojazd XB Electric jest niezwykle zwrotny i idealnie nadaje się do ruchliwych centrów miast. Pojazdy XB Electric są napędzane silnikami PACCAR EX-M1 lub EX-M2 o mocy od 120 do 190 kW i momencie obrotowym do 3500 Nm. Zasięg pojazdów wynosi do 350 kilometrów, w zależności od konfiguracji akumulatorów (141, 210 lub 282 kWh). Akumulatory LFP, dostarczane w standardzie w każdym modelu DAF Electric, nie zawierają kobaltu ani niklu, są bardzo stabilne termicznie i zaprojektowane z myślą o długiej żywotności. Do ładowania można korzystać ze zwykłej sieci (prąd przemienny do 22 kW) lub używać systemu szybkiego ładowania (prądem stałym do 150 kW). W tym drugim przypadku ładowanie od 20% do 80% zajmuje od 40 do 70 minut.
BEZPIECZEŃSTWO I KOMFORT
XB Electric wyznacza również standardy w zakresie bezpieczeństwa i komfortu. Pojazd jest wyposażony w zaawansowane systemy wspomagające, takie jak AEBS, DAF Turn Assist, Drowsiness Detection i Speed Limit Recognition. Kabina zapewnia doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach i jest wyposażona w nowoczesny wyświetlacz cyfrowy, wygodne fotele oraz jest doskonale wykończona. Tak jak każdy inny model DAF XB.
DAF XD I XF ELECTRIC
Firma DAF opracowała modele XD i XF Electric do cięższych zastosowań i transportu długodystansowego. Pojazdy te są wyposażone w potężne silniki elektryczne PACCAR EX-D1 i EX-D2 o mocy od 170 do 350 kW i momencie obrotowym do 2400 Nm. Układy napędowe są połączone z 2 do 5 modułowymi zestawami akumulatorów o pojemności od 210 do 525 kWh, a pojazdy mają zasięg ponad 500 kilometrów na jednym ładowaniu.
1000 KILOMETRÓW DZIENNIE BEZ EMISJI
Dzięki inteligentnym planom eksploatacji pojazdów i ładowania te pojazdy ciężarowe mogą przejechać nawet 1000 kilometrów dziennie bez emisji. Można ładować prądem stałym (opcjonalnie) i szybko prądem stałym o mocy do 325 kW (standardowo). Trzy zestawy akumulatorów można naładować do 80% w ciągu 45 minut. Aerodynamiczna konstrukcja kabiny, w tym panoramiczna przednia szyba, bezszwowe, gładkie wykończenie i zastosowanie wstecznych lusterek cyfrowych, przyczyniają się do niskiego zużycia energii przez ten pojazd. Podobnie jak model XB Electric, te pojazdy ciężarowe są wyposażone w akumulatory LFP, objęte gwarancją na okres do ośmiu lat.
ELASTYCZNOŚĆ I ŁATWOŚĆ ZABUDOWY JAKO STANDARD
Modele XB oraz XD i XF Electric zostały zaprojektowane z myślą o maksymalnej łatwości zabudowy. Dzięki modułowemu rozmieszczeniu akumulatorów pozostaje dużo miejsca na inne elementy, takie jak odsadnie. Opcjonalnie dostępna jest również przystawka e-PTO 650 V (25 lub 90 kW), który może być wykorzystywany do zasilania urządzeń takich jak agregaty chłodnicze bez konieczności stosowania oddzielnego generatora. DAF oferuje nawet gotowy do użycia pakiet Bolt & Play do konkretnych zastosowań, takich jak zbiórka śmieci za pomocą ładowarek bocznych. Ten pakiet obejmuje przystawkę e-PTO, wsporniki montażowe i złącza zapewniające optymalną integracjęnadwozia i podwozia.
NAJWYŻSZY POZIOM BEZPIECZEŃSTWA I KOMFORTU
Pojazdy ciężarowe firmy DAF z napędem elektrycznym są wyposażone w szeroką gamę systemów bezpieczeństwa, w tym system DAF Digital Vision, system DAF Corner View, system City Side & Turn Assist i system Lane Change Assist. Systemy te pomagają kierowcy dostrzec szczególnie narażonych użytkowników dróg przed i obok pojazdu ciężarowego, co jest bardzo ważne w środowisku miejskim. Nie ulega wątpliwości, że poziom komfortu zapewniany przez elektryczne modele XB, XD i XF jest bardzo wysoki. Kabiny są przestronne, ergonomicznie zaprojektowane i wyposażone w cyfrowe wyświetlacze, które zapewniają szybki dostęp do informacji o elektrycznym układzie napędowym. Fotele i łóżka są przeznaczone do długich podróży, a dzięki zastosowaniu rozwiązania „one pedal drive” (pedał przyspieszenia steruje zarówno przyspieszeniem, jak i hamowaniem pojazdu) każdy pojazd ciężarowy DAF Electric zapewnia płynną i intuicyjną jazdę, czego można oczekiwać od marki DAF.
FIRMA DAF JEST GOTOWA NA PRZYSZŁOŚĆ
Wraz z modelami XB, XD i XF Electric firma DAF oferuje pełną gamę zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych, które stanowią optymalne rozwiązanie dla każdego zastosowania transportowego – od dystrybucji miejskiej po transport międzynarodowy. Te wiodące w branży zeroemisyjne pojazdy ciężarowe są wspierane gamą specjalistycznych usług serwisowych i to właśnie ta kombinacja sprawia, że DAF jest idealnym partnerem w procesie transformacji energetycznej.
Nowa generacja ciężarówek XD i XF Electric została uhonorowana tytułem „International Truck of the Year 2026”. W pełni elektryczne pojazdy otrzymały to wyróżnienie od jury za wprowadzenie do codziennej eksploatacji niezwykle dopracowanej technologii bezemisyjnej.
Jury, składające się z 23 czołowych europejskich dziennikarzy branży pojazdów użytkowych, doceniło elektryczne ciężarówki DAF za wyjątkową efektywność energetyczną, udoskonalony i za razem wydajny układ napędowy oraz zaawansowaną architekturę techniczną.