
Ewout van Wijk na temat przejścia na rozwiązania elektryczne
„Nie czekaj, po prostu zacznij”
Wjeżdżając na teren firmy E. van Wijk Logistics w holenderskiej miejscowości Giessen, trudno to przeoczyć: imponujący rząd stanowisk akumulatorowych 4300 kWh, wyeksponowanych przed głównym budynkiem. Korzystając z drona, można zauważyć też, że duża część dachów magazynu pokryta jest panelami słonecznymi. Od razu da się to odczuć — zespół E. van Wijk Logistics wie, że wszyscy powinniśmy inaczej podejść do kwestii zasobów energetycznych. Czyni to firmę idealnym kandydatem dla DAF do przeprowadzenia testów terenowych z elektrycznymi pojazdami ciężarowymi.


Zrównoważony rozwój od dawna jest jedną z podstawowych wartości E. van Wijk Logistics. Da się to odczuć, zwyczajnie rozmawiając z dyrektorem generalnym Ewoutem van Wijkiem. „Przyznano nam tymczasową opiekę nad Ziemią” — powiedziałem — „i naszym obowiązkiem jest zachowanie jej dobrostanu z myślą o przyszłych pokoleniach. Kiedy rozejrzysz się wokół, od razu widać, że zanieczyszczamy planetę. Musimy coś z tym zrobić”.
Ewout przeszedł od słów do czynów, badając możliwość korzystania z pojazdów ciężarowych z napędem elektrycznym. „Kiedy zacząłem omawiać ten problem z naszymi klientami, szybko dostrzegłem, że wszyscy podzielali moją opinię. Jednak rozmowa często błyskawicznie przechodziła na temat problemów, trudności. Oczywiście widzę te aspekty i nie mogę ich bagatelizować. Ale skupiamy się na możliwościach, na tym, co sami możemy zrobić. Dlatego pomyślałem, że nie będziemy czekać, aż wszystkie te problemy zostaną rozwiązane. Zrobimy pierwszy krok sami i zabierzemy naszych klientów w podróż. Następnie zademonstrujemy im, jakie mogą być pozytywne skutki wprowadzania zrównoważonych rozwiązań.”.
Dziesięć elektrycznych pojazdów ciężarowych
Stąd imponujący rząd stanowisk akumulatorowych przed bramą E. van Wijk Logistics, setki metrów kwadratowych powierzchni dachu pokrytych panelami słonecznymi i decyzja Ewouta o zamówieniu dziesięciu elektrycznych DAF-ów. Jak już wspomniano, udział firmy w testach terenowych elektrycznych modeli DAF daje klientom możliwość wypróbowania tych pojazdów. A co sam dyrektor sądzi o XF Electric?
„Przekroczył nasze oczekiwania. Opracowaliśmy koncepcję biznesową na bazie dziesięciu elektrycznych pojazdów ciężarowych, które mogą być ładowane przez układ akumulatorowy i panele słoneczne w naszej siedzibie. Innymi słowy: zielona energia. Założyliśmy zasięg 350 kilometrów, tak aby pojazd ciężarowy można było naładować w zakładzie po zakończeniu dziennej trasy. W rzeczywistości ciężarówki mogą przejechać 450–500 km — o wiele więcej, niż się spodziewaliśmy”.
Ewout van Wijk, dyrektor generalny

Kilka tygodni po tej rozmowie firma E. van Wijk odebrała dwa pojazdy XD Electric do testów terenowych, uzupełniając flotę, w której znalazły się już jednostki XF Electric. Ewout powiedział nam, jak bardzo jest podekscytowany nowymi nabytkami: „Zrobiliśmy niesamowity postęp. Byliśmy już pod wrażeniem pierwszego modelu, ale teraz widzimy, że dokonano znacznych ulepszeń w bardzo krótkim czasie, zwłaszcza jeśli chodzi o szybkość ładowania i charakterystykę jazdy. To naprawdę fantastyczne pojazdy!”

E. van Wijk Logistics w skrócie
- Siedziba główna w Giessen, Brabancja Północna
- Dumna firma rodzinna, założona w 1948 roku
- Klient firmy DAF od 1963 roku
- 375 samochodów ciężarowych
- 850 pracowników
- Dwa zakłady w Holandii, jeden w Ukrainie, jeden w Polsce, dwa w Rumunii
- Specjalizuje się w międzynarodowym transporcie z Zachodu na Wschód